Pressemelding 6. november - smittesituasjonen er avklart

Denne uken har vi i forbindelse med et smittetilfelle av covid-19 hatt en uavklart smittesituasjon i Narvik. Smittesituasjonen er nå er avklart - smittekjeden har blitt brutt.

Tirsdag kveld 4. november ble en person bekreftet smittet med covid-19, og det ble i den forbindelsen gjennomført 5 tester for covid-19 blant nærkontakter.

Vi har nå fått svar på testene som har blitt tatt i forbindelse med smittetilfellet - og alle prøveresultatene er negative.

Det betyr at denne smittesituasjonen nå er avklart. Smittekjeden har blitt brutt.

Personen som ble satt i isolasjon tirsdag denne uken er fortsatt i isolasjon.

Pressemelding om bekreftet tilfelle og uavklart smittesituasjon

Det er viktig å huske at et negativt prøvesvar ikke betyr at karanteneperioden er over. Nærkontakter til et bekreftet tilfelle av smitte skal fullføre karanteneperioden på 10 døgn, selv ved negativ test for covid-19. Narvik kommune har vært i direkte kontakt med alle nærkontakter.

- Jeg vil rose alle berørte for å ha fulgt smittevernreglene. Det er fortsatt lite smitte i Narvik, men veien fra et tilfelle av smitte til mange tilfeller er kort, sier smittevernlege Per Thomas Hultstedt.

- Hvis du selv mistenker at du er smittet, eller har vært i et område med høyt smittetrykk, gå i karantene og ta en test for covid-19. Flere kommuner rundt oss og andre steder i landet har høyt smittetrykk, og vi anbefaler å unngå reiser hvis det ikke er strengt nødvendig. Vi kan alle bidra til å begrense smitte ved å følge de enkle smittevernreglene, sier beredskapsansvarlig Iris Bartholsen.

- Vi kan alle bidra til å bryte smittekjeden ved å følge smittevernreglene. God håndhygiene, hold avstand - og vær hjemme når du er syk!

Du kan lese mer om reglene for karantene og isolasjon på Helsenorges hjemmesider:
Karantene og isolasjon - Helsenorge.no

Trenger du å testes for covid-19? Her finner du informasjon om hvem som bør teste seg, og hvordan du får avtale for testing:
Test for covid-19

Har du spørsmål? Ta kontakt med Narvik kommunes koronakontor på e-post:
koronakontor@narvik.kommune.no