Pressemelding 5. september - bekreftet tilfelle av covid-19

En person er lørdag 5. september bekreftet smittet med covid-19 i Narvik. Det er ingen nærkontakter i forbindelse med dette smittetilfellet, og personen er isolert.

- Den smittede personen har opptrådt eksemplarisk, og har fulgt alle smittevernreglene. Det betyr at denne personen har heller ingen nærkontakter som må i karantene, sier smittevernlege i Narvik kommune Thomas Hultstedt.

Tilfellet av smitte er i forbindelse med innreise til Norge fra et rødt land. Alle som kommer til Norge fra et rødt land må gjennomføre karantene.

- Vi mener vi har kontroll på dette smittetilfellet. Personen har ingen nærkontakter, og har vært i karantene siden ankomst, sier smittevernlege Thomas Hultstedt.

Forrige tilfelle av bekreftet smitte i Narvik var 20. august. Da resulterte arbeidet med smittesporing og testing ikke i flere tilfeller av bekreftet smitte av covid-19: Oppdatering korona 31. august

- Smitte sprer seg, og vi er alle utsatt. I tiden fremover må også vi i Narvik forvente tilfeller av smitte. Men vi har kommet langt fra der vi var i mars, og vi er bedre rustet i dag. Smittevernreglene fungerer. God håndhygiene, hold avstand, og vær hjemme når du er syk, minner smittevernlegen.

All informasjon om korona-situasjonen fra Narvik kommune finner du her:

Alt om korona

Folkehelseinstituttets smittevernråd:

Smittevernråd reise og innreisekarantane:

Generelle reiseråd på Helsenorge.no:

Reiseråd koronavirus