Oppdatering - 2 nye smittetilfeller i Kjøpsvik - alle arrangement i Kjøpsvik avlyses

Vi har ytterligere 2 bekreftede tilfeller av covid-19 i Kjøpsvik med ukjent smittekilde.

Inkludert liste over tidspunkter og steder hvor publikum bes være oppmerksomme på symptomer.

- For å være føre var velger vi allerede nå å avlyse alle arrangementer og sammenkomster i Kjøpsvik de neste dagene. Det inkluderer 17. mai, sier Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig i Narvik kommune.

Begge de to nye tilfellene av smitte er hurtigtester som er tatt av nærkontakter til smittetilfellet i Kjøpsvik som ble meldt tidligere i dag lørdag. Svar på koronatest (PCR-test) er klar i morgen søndag.

Følgende avlyses:

• All aktivitet for russen gjennom hele helgen og på 17. mai
  • Gudstjenesten i Kjøpsvik 17. mai
  • All korpsmusikk i Kjøpsvik
  • Innskrivingen av nye skoleelever som var planlagt 18. mai blir utsatt inntil videre. Rektor har orientert de aktuelle elevene og foresatte.
  • Det innføres besøksforbud på Kjøpsvik sykehjem frem til og med 18. mai.

Narvik kommune har etablert dialog med alle nærkontakter, og vi vil fortsette smittesporingen gjennom helgen. Vi vil også gjennomføre flere koronatester knyttet til nærkontakter.

Alle nærkontakter har blitt kontaktet direkte av Narvik kommunes smittesporere.

Har du vært på følgende steder - vær oppmerksom på symptomer

Vi ber om at alle som har vært innom følgende steder til følgende tidspunkt om å være oppmerksom på eventuelle symptomer og avtale test på sitt hjemsted hvis de opplever symptomer:

• 12. mai - Helseekspressen kl 06.00 fra Narvik - Tromsø
  • 12. mai - Retur Helseekspressen kl 15.00 Tromsø - Narvik
  • Shell innhavet - 14. mai ca klokken 17.00
  • Circle K Fauske - 14. mai ca klokken 19.00
  • Spar på Rognan - 14. mai ca klokken 19.30

Vi har også en oppfordring ute om Bjerkvik. Alle steder og tidspunkter er samlet her:

Har du vært på følgende steder følg med på symptomer

Opplever du symptomer på koronavirus ber vi deg om gå i smittekarantene og bestille time for testing tirsdag 18. mai.

Årsaken til at vi ber eventuelle kontakter om å vente til etter 17. mai, er at det vil være for tidlig å ta en test før det har gått minst 3 dager. Opplever du en forverring av symptomer tar du kontakt med legevakt på vanlig måte.

Slik avtaler du koronatest

Åpningstid for å avtale test er 08:30-11:30 og 12.00-15.00 på hverdager, altså tirsdag 18. mai.

FHIs regler om karantene og isolasjon

Ved spørsmål ta kontakt med Narvik kommunes koronakontor på e-post:

koronakontor@narvik.kommune.no

Vi gjør samtidig oppmerksom på at Narvik kommune som helhet følger de nasjonale rådene om arrangementer, som også gjelder for private sammenkomster og anmoder alle i Kjøpsvik til å vise aktsomhet og redusere sosial fysisk kontakt. Husk smittevernreglene.

På Helsenorge.no sine hjemmesider er de nasjonale rådene forklart:
Råd for sammenkomster og arrangement