Ofte stilte spørsmål (FAQ)

Her kan du få svar på ofte spurte spørsmål:

Hvis du ikke får svar på det du lurer på her anbefaler vi at du tar kontakt via epost til: biblioteket@narvik.kommune.no

Du kan også ringe biblioteket på telefon 76912010, men la det gjerne ringe noen ganger da denne automatisk settes over fra skranken til kontortelefon hvis det ikke er ledig personale i skranken. Notér gjerne navn på kundebehandler hvis du tar kontakt med oss via telefon.

Gi oss gjerne tilbakemelding på epost hvis det er informasjon du savner på hjemmesidene våre eller hvis du har forslag til hvordan vi kan forbedre sidene innholdsmessig.

Lån og lånekort

Kan jeg låne uten lånekort?

Alle må registrere seg som låner og få lånekort før de kan låne noe. Du må ha med fysisk kort eller mobiltelefon med Bibliofil (app) installert for å få lånt bøker (gyldig strekkode for maskinell avlesning er nødvendig). NB: Om du har vært på et annet bibliotek, et skolebibliotek eller et universitetsbibliotek tidligere, så har du kanskje også blitt registrert som låner i det nasjonale lånerregisteret, som betyr at du også "har" et lånekort. Informasjonen må likevel hentes ned i vårt lokale lånerregister før kortet vil fungere hos oss. Hvis du har glemt pinkode eller passord så kan du få tilsendt et nytt via Bibliofil (app) eller Mappami som er tilgjengelig via en vanlig nettleser.

Hvordan kan jeg få lånekort?

For å få lånekort må du ha en adresse i Norge. Du må fylle ut et registreringsskjema på biblioteket etter å ha legitimert deg med gyldig legitimasjon i skranken. Barn under 16 år må ha underskrift fra en foresatt. Man må ha fylt 5 år før man kan få lånekort. NB: Har du nasjonalt lånekort fra annet bibliotek kan det også brukes, men det må først aktiveres hos oss

Du kan også registrere deg via ID-porten direkte hos Nasjonalbiblioteket, men vær obs på at kontoen din da må aktiveres ved Narvik bibliotek før den kan tas i bruk

Jeg har glemt lånernummer eller pinkode. Hvor finner jeg disse?

Du kan få tilsendt lånernummer fra innloggingsskjemaet i Mappami. Du kan også få tilsendt en engangskode som gjør det mulig å skifte passord. Merk at epostadresse eller mobilnummer MÅ være det samme som da du registrerte deg som låner.

Detaljert fremgangsmåte fra forsiden av katalogen vår:

Trykk «Logg inn» i topp høyre hjørne

Trykk «Glemt PIN/Passord»

Skriv inn lånernummeret og mobilnummer eller e-post

Du vil motta en kode på mobilnummer om du skriver inn mobilnummer og på e-post om du skriver inn e-postadressen

OBS! Epostadresse eller mobilnummer MÅ være det samme som da du registrerte deg som låner.

Trykk «Send éngangs-kode»

Skriv inn éngangs-koden

Lag et nytt passord

Trykk «Oppdater passord»

Logg inn med lånernummer og passord

 

Du kan også få tilsendt ny pinkode via appene Bibliofil eller Bookbites

Hvor lenge kan jeg låne ting på biblioteket?

Alle lån (inklusive film, lydbøker, tidsskrifter m.m.) skal ha 4 ukers lånetid, med unntak av språkkurs som har 8 uker. Ved fjernlån settes utlånstiden av biblioteket vi bestiller hos.

Alle lån kan fornyes hjemmefra via katalogen vår eller appen Bibliofil i opptil 3 måneder etter utlånstidspunkt, så lenge ikke andre lånere står reservert på materialet.

Kan jeg fornye lånene mine selv?

Ja, så lenge lånet ikke er et fjernlån (lånt inn fra et annet bibliotek), så lenge det ikke er venteliste på lånet ditt, og så lenge du ikke har lånt boka sammenhengende lenger enn 12 uker.

Du kan selv fornye bøker gratis på utlånsautomatene på biblioteket, i mobilappen Bibliofil eller via Mappami. Du kan også sende SMS BIB FORNY etterfulgt av nasjonalt lånernummer til 2242, men denne tjenesten koster kr 2,- pr. melding

Ta kontakt med oss dersom du ønsker å fornye fjernlånte bøker. Vi er nødt til å kontakte eierbibliotek for å avklare om dette lar seg gjøre.

Er det noen grense for hvor mye jeg kan låne?

I grunnen ikke, men vi fraråder sterkt at du låner mer enn du selv klarer å holde styr på eller trygt klarer å bære ut av biblioteket. I tvilstilfeller kan personalet bruke skjønn.

Er det noen grense for hvor mange bøker jeg kan fjernlåne av gangen?

I utgangspunktet har vi satt en grense på fem samtidige lån pr. låner, men ta gjerne kontakt med oss hvis det er særskilte grunner til at vi skal fravike denne regelen (utdanning eller liknende)

Kan jeg få varsel når bøkene mine skal leveres inn?

I utgangspunktet kan vi sette opp forfallsvarsel til deg på epost eller SMS når du registrerer deg med lånekort. Dette varselet sendes ut dagen før forfall. Du kan også selv sjekke hvilke innstillinger som er satt opp for varsling under min profil i Bibliofil eller i Mappami og skru det på hvis det ikke er aktivt.

Jeg har fått en hentebeskjed fra biblioteket på en reservert bok. Hvordan henter jeg den?

Du har mottatt SMS eller epost med et referansenummer som er bygd opp slik: [dag i måneden]/[løpenummer], f. eks. 3/11

Boka di står da på en turkis hylle i skrankeområdet som er merket Reserverte bøker, sortert først på dag, så på løpenummer (eksempler: 3/11 står da etter 3/10 og før 3/12, mens 2/1 vil stå etter f.eks 1/19 og før 2/2)

Når du finner boka på reserveringshylla så tar du den bare med til utlånsautomaten og låner den på vanlig måte der. Husk å ta med lånekort eller mobiltelefon med mobilappen Bibliofil installert og pålogget. Spør gjerne skrankepersonalet om hjelp hvis du ikke finner frem.

Du må normalt hente boka innen hentefristen (normalt 7 dager fra hentemeldingen går ut), ellers blir boka sendt videre til neste låner i reserveringskø, satt tilbake på hylle eller sendt tilbake til eierbibliotek hvis boka ble fjernlånt. Hvis det dukker opp noe uforutsett bør du derfor kontakte biblioteket å høre om det går an å få utsatt hentefristen.

NB! Fjernlånte bøker

Du får dessverre ikke registrert fjernlånte bøker på utlånsautomatene våre, så dette må gjøres i skranken.

Grunnen til dette er at forskjellige bibliotek bruker ulike metoder for registrering (strekkoder, radiobrikkemerking (RFID)). Automatene våre støtter kun radiobrikkemerkede bøker, så vi har da valgt å foreta utlån av fjernlånte bøker i skranken.

Merk at biblioteket ubetjent om ettermiddagene i skoleferien og at utlån av fjernlånte bøker kun skjer i betjent åpningstid.

Kan jeg levere bøker utenom åpningstiden?

Alle media kan leveres i innleveringsboks merket bokkasse på utsiden av hovedinngangen til biblioteket. Disse vil da bli registrert innlevert av bibliotekpersonalet dagen etter, så du vil kunne oppleve å få forfallsvarsel (automatisert melding) på bøker som er levert i kassen men ikke registrert inn ennå. Det er satt opp buffer slik at bøker som leveres i bokkassen på rett forfallsdato aldri skal purres med kronebeløp. Hvis du i etterkant får purring på en bok som du mener du har levert i kassen, må du ta kontakt med biblioteket så snart som mulig.

Jeg har lånt bøker på et annet bibliotek, kan jeg levere hos dere?

Vi returnerer:

  • Media fra andre fylkes-/folkebibliotek og Nasjonalbiblioteket.
  • Media som er fjernlånt gjennom Narvik bibliotek.
  • Media som er lånt ved andre avdelinger av Narvik bibliotek (Vi har tre avdelinger: Hovedbiblioteket, Ballangen og Kjøpsvik)

Vi returnerer ikke:

  • Media som er lånt ved andre bibliotek i Narvik. Disse må leveres tilbake direkte der de er lånt. Dette gjelder skolebibliotekene (grunnskole og videregående skole) og UiT-biblioteket.
  • Media fra fag- og forskningsbibliotek som ikke er fjernlånt gjennom oss returneres til biblioteket der fjernlånsbestillingen ble foretatt.
  • Media som er lånt direkte ved studiested for desentraliserte/samlingsbaserte studenter. Mange universitets- og høgskolebibliotek har ordninger som ivaretar egne studenters behov. I de tilfellene der studiestedet ikke dekker retur av bøker må dette bekostes av studenten selv. Sjekk informasjonen som de enkelte institusjonsbibliotekene legger ut på sine hjemmesider.