Pressemelding - Ytterligere et smittetilfelle i dag - 27.05.21 - kl. 19.05

Kommuneoverlegen melder om nok et bekreftet smittetilfelle i Narvik i dag.

Smittesituasjonen
Vedkommende som nå er bekreftet smittet satt, i likhet med vedkommende som vi meldte om tidligere i dag, i smittekarantene i forbindelse med det pågående smitteutbruddet i Narvik kommune. Smittekarantenen er omgjort til isolasjon. Det er heller ikke her avdekket nye nærkontakter og smittesporingsarbeidet knyttet til dette nye smittetilfellet er avsluttet.

Vi har dermed 14 personer i isolasjon og 14 i smittekarantene.

I tillegg er det 17 personer i karantene ombord i malmbåten. Den har, som kjent, fått utvidet karantenetiden til 28. mai.

Neste oppdatering om smittetilfeller vil komme fredag 28. mai, ca. kl. 13.00.  Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.

Vi er fortsatt på risikonivå 2 i Narvik kommune

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene.

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille.

Her registrerer du deg digitalt

I neste uke mottar vi 1374 vaksinedoser og da fortsetter vi med risikogruppene 4 og 5, samt helsepersonell.