Smittevernlegen høyner risikonivået for hele Narvik kommune

Smittesituasjonen i Narvik kommune er nå slik at smittevernlegen beslutter at Narvik kommune er på risikonivå 2.

Til sammen er det 26 personer som har testet positivt for covid-19 i Narvik kommune. Så langt i dag onsdag 19. mai har det ikke vært flere positive prøver.

- Det er ingen dramatisk utvikling i dag som gjør at vi nå er på risikonivå 2, det er en gradvis utvikling de siste ukene som gjør at vi nå velger å høyne risikonivået, sier smittevernlege Per Thomas Hultstedt.
- Dette er etter Narvik kommunes pandemiplan og Folkehelseinstituttets anbefalinger.
- Vi har et lokalt utbrudd vi jobber med å få kontroll på. Ved å høyne risikonivået tydeliggjør vi at dette påvirker hele Narvik kommune, sier smittevernlege Per Thomas Hultstedt.

Smittesporingsarbeidet fortsetter, og alle i Narvik kommune som opplever symptomer som kan være korona oppfordres til å holde seg i ro og ta en koronatest.

- Alle i hele Narvik kommune må være veldig forsiktige i tiden fremover. Det kan ha spredt seg smitte som ikke har blitt oppdaget ennå, sier Per Thomas Hultstedt

Disse tiltakene gjelder:

• Reduser antall sosiale kontakter - avlys arrangement hvis mulig
  • Unngå større forsamlinger (f. eks gruppetrening for de over 20 år)
  • Anbefaling om bruk av munnbind der 1 meter ikke kan overholdes (kollektivtransport m.m)
  • Vi kan leve som normalt, men følge smittevernreglene
  • Hjemmekontor hvis mulig og forsvarlig
  • Hold færre fysiske møter

Kanskje viktigst av alt er at du tar en koronatest hvis du har symptomer eller er syk. Og begrens antallet nærkontakter, sier smittevernlege Per Thomas Hultstedt.

Oversikt/hva betyr risikonivåene.

• Nivå 1 - kontroll
  • Nivå 2 - kontroll med klynger
  • Nivå 3 - økende spredning