Pressemelding - en person fraktes til sykehus fra malmskip

Et av besetningsmedlemmene på malmskipet i karantene fraktes fredag ettermiddag til sykehuset i Narvik for undersøkelse.

Torsdag gjennomførte Narvik kommune medisinsk tilsyn av besetningen.

- En av to vi har vært særskilt oppmerksomme på har nå i ettermiddag  forverring av symptomene. Denne personen tas til vurdering og eventuell behandling på UNN Narvik, sier kommuneoverlege Sverre Håkon Evju.

- Da vi var på tilsyn sørget vi for at de har en god forståelse av når de skal ta kontakt med land for medisinsk bistand. Det er godt å se at rutinene vi har etablert både overholdes og fungerer, sier Rolf M. Lossius, kommunalsjef for virksomhetsstyring i Narvik kommune.

Besetningen meldte selv fra til land om forverringen av symptomer.

11 mai ble malmskipet satt i karantene i Narvik Havn. Sent natt til onsdag 12. mai ble en person bekreftet omkommet ombord. Senere samme dag ble det bestemt at besetningen blir værende i karantene ombord på skipet. Det er 18 besetningsmedlemmer ombord på båten.

Onsdag testet 16 av de 18 besetningsmedlemmene positivt på covid-19, inkludert avdøde. De 2 som testet negativt onsdag er testet på nytt fredag.

Tidligere pressemeldinger:

En malmbåt er satt i karantene

En person er bekreftet død på malmbåt i Narvik havn

Oppdatering smittesituasjon på malmbåt

Tilsyn av besetning på malmbåt

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 4 MB)

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 3 MB)

Illustrasjonsfoto Narvik kommune (JPG, 15 MB)