Pressemelding - tilsyn av besetning på malmbåt i karantene

Torsdag ettermiddag gjennomførte Narvik kommune tilsyn av besetningen ombord på malmbåten i karantene i Narvik havn.

- Vi ønsker å ivareta besetningen på en god måte. Dette er en rutinesjekk for å bekrefte besetningens helsetilstand, og sørge for at de har en god forståelse av når de eventuelt skal ta kontakt med land for eventuell medisinsk bistand.
 - Vi blir å følge opp besetningen daglig.

Det sier Rolf M. Lossius, kommunalsjef i Narvik kommune.

Sverre Håkon Evju, kommuneoverlege og fagansvarlig på legevakta i Narvik kommune gjennomførte tilsynet.

- Vi har sjekket alle ombord, og ingen er kritisk syk, sier Evju.

Narvik kommune har utstyrt besetningen ombord skipet med både oksygen og annet medisinsk utstyr, for å ha i beredskap.

- Vi har også gått gjennom rutiner og utstyr med besetningen, slik at de er bedre rustet til å håndtere situasjonen og melde fra hvis de trenger medisinsk bistand. Besetningen er bekymret, men rolig, sier kommuneoverlegen.

Både Narvik kommune og UNN Narvik har god beredskap.

11 mai ble malmbåten satt i karantene i Narvik Havn. Sent natt til onsdag 12. mai ble en person bekreftet omkommet ombord. Senere samme dag ble det bestemt at besetningen blir værende i karantene ombord på båten.

Tidligere pressemeldinger:

Malmbåt satt i karantene

En person bekreftet død på malmbåt

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 3 MB)

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 4 MB)