Kriseledelsen etableres etter rådmannens avgjørelse.
Rådmann avgjør hvem av kommunens kriseledelse som skal møte.
Kommunene har et særskilt ansvar. Arbeidet med og kartlegge risiko- og sårbarhetsforhold skal stå sentralt i all planlegging. Alle kommuner har en kriseledelse som ivaretar beredskap og skal ivareta en helhetlig beredskapsprosess i organisasjonen. Kommunens kriseplanen er en del av kommunens arbeid med samfunnssikkerhet, sammen med risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS), øvelser og evalueringer.
Kommunens beredskapsplaner er interne dokumenter som ligger tilgjengelig for alle ansatte og som skal brukes av de ansatte for å sette seg inn i kommunens beredskapsarbeid.
Kriseledelsen i Narvik kommune gjennomførte en overordnet risiko og sårbarhetanalyse for Narvik kommune siste gang i 2020, hvor et bredt spekter av temaer fra ulike naturkatastrofer til alvorlige hendelser som flystyrt eller brann i tunnel stod på dagsorden.
Kriseledelse i Narvik kommune
Den lokale redningssentralen (LRS) er i henhold til kgl.res. 13. september 2013 tillagt ansvar for å lede og koordinere redningsorganisasjoner på land.
Den lokale redningssentralen er en redningsledelse bestående av representanter for de viktigste samvirkepartnerne innen landredning og et støtteapparat som ivaretas av politiet.
Når redningsledelsen ikke er innkalt, ivaretas ledelse og koordinering av redningsaksjonen av politiet etter fullmakt fra redningsledelsen.