Verdensdagen for psykisk helse

Det er en rekke ulike arrangementer i hele Narvik kommune mellom 7.-20. oktober.

Verdensdagen for psykisk helse blir markert i mer enn 150 land, i Norge i fjor var det over 2000 markeringer rundt omkring i landet. Årets nasjonale tema for verdensdagen er "Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp!"  Det omhandler livet under og etter en pandemi og om hvor viktig det er å følge opp hverandre for å forebygge ensomhet. Verdensdagen for psykisk helse sitt mål er å sette psykisk helse mer på dagsorden og minske tabuet om psykisk helse.

Utdrag av ulike arrangementer i Narvik kommune mellom 7.-20. oktober:

• Helsesykepleiere skal ha stands på skolene og helsestasjonen for å snakke om psykisk helse og dele ut materiell.
  • På Kjøpsvik bibliotek har de utstilling med bøker om psykisk helse.
  • I Ballangen inviterer kirken til dialog om psykisk helse og musikkinnslag.
  • Røde kors har omsorgskafe på dagtid og på Ballangen skole inviteres ungdomsskoleforeldre til å se på foredraget «I hodet på en tenåring».
  • På Narvik bibliotek er det utstilling av bøker og foredrag med psykolog
  • Friluftsrådet i samarbeid med Narvik kommune arrangerer natursti og aktiviteter i Ornesvika.
  • Bærekraftsenteret inviterer alle mellom 16-30 år til sosial kveld med mat og musikkinnslag.

Klokkeslett og mer informasjon om de ulike arrangementene i Narvik:
Markering Narvik (PDF, 609 kB) og https://verdensdagen.no/?s=narvik