Systemfeil på bekymringsmeldinger til barnevernet

Etter å ha undersøkt våre systemer har vi kommet frem til at systemfeilen i Visma Familia berører også Narvik kommune. Leverandøren har kommet med oppdateringer, og vi jobber med å rette opp feilen. Frem til feilen er rettet vil Narvik kommune ivareta bekymringsmeldinger manuelt.

Svakheten i systemet har ført til en risiko for at bekymringsmeldinger meldt via Nasjonal portal for bekymringsmeldinger ikke har blitt registrert i våre fagsystemer lokalt.

– Vi har funnet en bekymringsmelding som har blitt meldt via portalen, men ikke lagret i våre fagsystemer. Meldingen ble sendt i oktober 2022, og lar seg ikke gjenskape, sier Morten Borgen, enhetsleder barnevern i Narvik kommune.

Bekymringsmeldinger kan sendes av hvem som helst, og alle bekymringsmeldinger vurderes av barnevernet.

Vi har oppdaget en tapt bekymringsmelding, fra 19. oktober 2022. Denne meldingen lar seg ikke gjenskape, da de kun lagres i KS systemer i 14 dager. Vi kjenner ikke til verken avsender eller innhold i bekymringsmeldingen.

– Vi vil på det sterkeste oppfordre den eller de som har sendt bekymringsmeldingen den 19. oktober 2022 om å ta kontakt med oss i barnevernet, enten med å sende en ny bekymringsmelding eller ta direkte kontakt med oss i barnevernet, sier Morten Borgen.

– Det er svært alvorlig at det har blitt sendt en bekymringsmelding vi ikke har vurdert. Slik skal det ikke være, sier Morten Borgen.

Barneverntjenesten

Nasjonal portal for bekymringsmeldinger