Oppvekstsenter i Kjøpsvik har høy prioritet

Planene for nybygg i Kjøpsvik er klare.

Illustrasjon av uteområde på Kjøpsvik oppvekstsenter. - Klikk for stort bildeSkisse til ny skole og oppvekstsenter i Kjøpsvik.

NRK Nordland hadde onsdag denne uke en reportasje fra Kjøpsvik skole. Reportasjen viste tydelig at dagens skole har en standard som ikke er akseptabel, og som det må gjøres noe med.

Etter NRKs reportasje har Narvik kommune fått en rekke spørsmål om hva som skal skje med skolen i Kjøpsvik. Her er en liten statusrapport:

Kjøpsvik ble en del av Narvik kommune i forbindelse med kommunesammenslåingen i 2020. Noe av det første vi tok fatt på var en gjennomgang av all kommunal bygningsmasse i den nye kommunen.

Det viste seg raskt at Kjøpsvik skole bare var en av en rekke bygg som var totalt forsømt av tidligere Tysfjord kommune. Kjøpsvik har gjennomgående den dårligste bygningsmassen i hele dagens Narvik kommune.

En rekke bygg har ikke annen fremtid enn riving. Det gjelder blant annet også Kjøpsvik skole. Men først må det bygges nytt.

Kjøpsvik skole var derfor det første som vi i Narvik kommune tok tak i. Det skjedde i tilknytning til at vi tok en gjennomgang av skolestrukturen i hele den nye kommunen.

Det arbeidet startet bare uker etter at kommunesammenslåingen var en realitet, og allerede høsten 2020 ble det besluttet at det skal bygges nytt. Kjøpsvik skole og oppvekstsenter ble da prioritert på topp blant alle kommunens skoler.

Målet den gang var å kunne starte byggingen i 2022. Da ville en ny skole kunne stå klar og bli tatt i bruk allerede inneværende år.

På veien har det imidlertid dukket opp utfordringer som har påvirket fremdriften. Den aller største enkeltfaktoren som har skapt utfordringer er kostnadene. Kommunestyret hadde satt en ramme på drøyt 150 millioner kroner for den nye skolen. Rammen var basert på en høyere pris enn det som måtte betales for den nye ungdomsskolen som ble tatt i bruk høsten 2020.

Da anbudene kom inn sprakk denne likevel med nesten 100 millioner. Dette var langt over normal lønns- og prisvekst. Prisnivået for det nye oppvekstsenteret lå på samme pris pr. m2 som et sykehus. De tekniske kravene til et sykehus er langt høyere enn hva som kreves av et skolebygg. Normalt koster et skolebygg bare 60% av prisen på et sykehus. Kommunen er forundret over den lave interessen fra tilbydere, da det generelt er en bransje som sliter med å få tilstrekkelig med oppdrag.

– Vi måtte rett og slett stanse anbudskonkurransen. Oppvekstsenteret hadde plutselig fått en kvadratmeterpris på samme nivå som det nye Narvik sykehus. Det ville vært totalt uforsvarlig for kommuneøkonomien å gå i gang med bygging på de premissene.

– Vi jobber nå med å tilpasse prosjektet slik at det lar seg gjennomføre til en akseptabel kostnad. Det viser seg dessverre utfordrende, sier kommunalsjef i Narvik kommune, Rolf M. Lossius.

– Bildene som NRK Nordland har kunnet vise fra Kjøpsvik skole viser til fulle at noe må gjøres. Og det vil skje. Når det er sagt, så har vi nylig hatt tilsyn ved skolen, og det konkluderer med at skolen fortsatt kan drives, men at det må gjøres noen tiltak. Det er ikke fare for liv og helse.

– Det vil bli gjort. Det vil komme kortsiktige tiltak, men det må også på plass en endelig løsning. Det forutsetter primært nybygg, men vi må være åpen for at et alternativ kan bli full rehabilitering av deler av skolebygget.

– Kommunestyret i Narvik har blitt holdt løpende informert om fremdriften for nytt oppvekstsenter i Kjøpsvik, og det vil det selvfølgelig fortsatt bli. Dette skal vi løse – på den ene eller andre måten, sier Rolf M. Lossius.

Hovedverneombud Børre Liebeck i Narvik kommune forteller at vernetjenesten i Narvik kommune er vel kjent med utfordringer ved Kjøpsvik skole angående manglende vedlikehold i flere tiår.

– Med bakgrunn i at Narvik kommune fikk innrullert Kjøpsvik skole ved kommunesammenslåingen i 2020 ble det satt i gang et arbeide med å se nærmere på den dårlige tilstanden ved Kjøpsvik skole. Dette resulterte i planer for bygging av ny skole i Kjøpsvik.

– Denne prosessen gikk i hurtigtogfart til byggesak å være, dette da det var store behov for forbedringer for å ivareta helse, miljø og sikkerhet.

– Hovedverneombudet har fulgt byggesaken og planene om ny skole tett, så kom det utfordringer der verdensbilde med store prisøkninger gjorde byggekostnadene svært mye dyrere enn planer og vedtak tilsa. Med bakgrunn i dette måtte det gjøres grep med å sende ut nye forespørsler om priser med mere.

– Hovedverneombudet og vernesiden beklager at ansatte og elever jobber i en meget utslitt skolebygg frem til nytt bygg er på plass, sier Liebeck.

Tidslinje for arbeidet med Kjøpsvik oppvekstsenter.