Oppdatering smittesituasjon på malmskip - lørdag 15. mai

Lørdag morgen 15. mai meldte skipet om behov for medisinsk bistand for ytterligere 2 personer som fraktes inn til observasjon på UNN Narvik. De to personene er nå innlagt på UNN Narvik.

For å gjøre det enklere å bistå skipet vil det legge til kai i formiddag. Området rundt skipet vil være sikret.

Vi vil videre oppdatere daglig rundt klokken 14.00 med status for skipet og dets besetning.

- Slik situasjonen er på skipet nå, er det mest hensiktsmessig å ta det til en av Narvik Havns kaianlegg. Dette skjer i samråd med kommuneoverlege og rederi, sier Rolf M. Lossius, kommunalsjef for virksomhetsstyring i Narvik kommune.

Fredag ettermiddag ble et av besetningsmedlemmene tatt inn til sykehuset i Narvik for undersøkelse. Pasienten er stabil, men fortsatt innlagt på UNN Narvik.

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 4 MB)

Pressefoto Rolf M. Lossius (JPG, 3 MB)

Pressefoto illustrasjon Narvik kommune (JPG, 15 MB)

Tidligere pressemeldinger:

En person fraktes til sykehus fra malmskip

Tilsyn av besetning på malmskip i karantene

Oppdatering smittesituasjon på malmskip - positive prøver

En person bekreftet død på malmskip i Narvik havn

Malmskip satt i karantene