Gjør forbedringer og fortsetter vaksineringen

Denne uken fikk om lag 200 personer over 85 år første dosen med koronavaksine. Erfaringene fra den første gjennomføringen tas med når vaksineringen fortsetter i neste uke.

I Ballangen og i Kjøpsvik blir vaksineringen gjort på helsestasjonene, mens vaksineringen for de som bor nord for Ballangen skjer i den tidligere ungdomsskolen på Framnes i Narvik.

Bygges en rampe
Når de neste aldersgruppene skal vaksineres vil det skje i flerbrukshallen i Ballangen og i Stetindhallen i Kjøpsvik, mens den tidligere ungdomsskolen beholdes som vaksineringssted for de som bor nord for Ballangen.

Her var om lag 15 personer i sving da den første vaksineringsrunden ble gjennomført. Onsdag 10.februar fortsetter vaksineringen av aldersgruppen, fra 85 år og eldre. Frem til da vil det bli gjort forbedringer som gjør det enklere å komme seg inn og ut av lokale der vaksineringen skjer. Det skal blant annet bygges en rampe ved inngangspartiet.

Bemanningen vil bli økt for å hjelpe de som skal vaksineres. Dermed vil det blant annet bli lettere å vise veien for de som må kjøre helt frem til inngangsdøren. Det vil også bli brukt flere personer til å registrere de som kommer, og med litt mer tid mellom timene vil det bli bedre flyt i vaksineringen.

Narvik kommune setter stor pris på tilbakemeldingene fra de som ble vaksinert denne uken, og vil bruke disse på å legge forholdene enda bedre til rette.

Den beste måten
Den tidligere ungdomsskolen vil bli brukt som vaksineringssted for alle som vil ha vaksine. Det betyr at lokalene skal brukes i flere måneder fremover. Det er mye logistikk og detaljer som skal fungere og for å sikre en god og ikke minst trygg gjennomføring er dette den beste måten og det beste stedet å gjøre det på. Flere lokaler ble vurdert før det ble bestemt å bruke den gamle ungdomsskolen på Framnes.

Alle som er 85 år eller eldre blir i disse dager ringt opp av kommunen og tilbudt vaksine. Planen er at denne aldersgruppen skal være ferdig vaksinert med første dose onsdag 10.februar. Tre uker etter at første dose er satt skal andre dose settes. De som er vaksinert har da full beskyttelse mot covid-19.

Alle voksne over 85 år blir oppringt fra kommunen med tilbud om vaksine. Dersom noen i denne aldersgruppen ikke nås via telefon, vil de bli kontaktet på andre måter.

En digital løsning
De neste aldersgruppene må selv registrere seg for å få vaksine. En digital løsning for dette ventes å være klar innen midten av februar. Det vil blant annet bli lagt ut informasjon på kommunens hjemmesider, i sosiale medier og annonsert i Fremovers papiravis med forklaring på hvordan registreringen skal skje i praksis. De som ikke selv kan registrere seg digitalt eller har noen andre som kan hjelpe, vil få hjelp til det.

Narvik kommune er glad for at så mange allerede har fått vaksinen. Alle som bor på sykehjemmene i kommunen ble fullvaksinert i januar, og vaksineringen av de neste aldersgruppene skjer i det tempoet nye vaksiner kommer.

Til nå har alle i Narvik kommune blitt vaksinert med Pfizer-vaksinen. Vaksineringen er gratis, ingen skal betale noe for verken vaksinen eller vaksineringen.