Ber forsvarsministeren se til Narvik

Ofoten og Narvik er det viktigste området i nord for mottak av allierte styrker

Havnedirektør Børge Edvardsen Klingan, forsvarsminister Bjørn Arild Gram og ordfører Rune Edvardsen - Klikk for stort bildeHavnedirektør Børge Edvardsen Klingan, forsvarsminister Bjørn Arild Gram og ordfører Rune Edvardsen Narvik kommune

Ordfører Rune Edvardsen og havnedirektør Børge Edvardsen Klingan brukte tirsdagen på å gi forsvarsminister Bjørn Arild Gram en rekke grunner til å se nordover til Narvik nå når arbeidet med Forsvarets langtidsplan foregår.

I Narvik må det satses både på infrastruktur og å bygge opp operative enheter både innenfor logistikk, forskning og utvikling, samt styrke alle funksjonene i og rundt verkstedet i Bjerkvik – og legge til rette for industriutvikling og samarbeid med nordnorsk næringsliv.

Det var blant det som var i budskapene fra disse to da forsvarsministeren arrangerte dialogkonferanse om nettopp Forsvarets langtidsplan.

– Ofoten og Narvik er det viktigste området i nord for mottak av allierte styrker. Det er grunn til å tro at allierte snart vil ha et nærvær i Narvik for å styre sin logistikk, og det er naturlig at også norske ledelsesfunksjoner plasseres her, fremholdt ordfører Rune Edvardsen i sitt innlegg.

Både han og havnedirektør Børge Edvardsen Klingan la betydelig vekt på den sentrale rollen Bjerkvik, sammen med Narvik havn, kan spille når et nytt og bedre rustet forsvar skal bygges opp. Også den nye situasjonen med Finland, og snart også Sverige, som en del av Nato ble vektlagt.

Også utbygging av infrastruktur hos Narvik havn, E6 gjennom Narvik sentrum og alternativet med tunnel utenom – og ikke minst den store usikkerheten som nå hersker rundt viktige funksjoner knyttet til Narvik sykehus – brukte ordføreren og havnedirektøren tid på å informere forsvarsministeren om.

– Vi bruker enhver anledning, der det er naturlig, til å peke på de store sammenhengene; forsvar, beredskap, infrastruktur og sykehus. Alt henger sammen, og det er vår jobb å synliggjøre dette, forteller Kjetil Moe, seniorrådgiver ved rådmannens stab.

Moe har ansvaret for å koordinere lobbyeringsarbeid opp mot sentrale myndigheter og andre offentlige aktører.

Ordfører Rune Edvardsen holder innlegg under forsvarsministerens dialogmøte. - Klikk for stort bildeOrdfører Rune Edvardsen holder innlegg under forsvarsministerens dialogmøte. Narvik kommune

Han forteller at Narvik kommune bruker relativt store ressurser på å følge opp alle de store og små nasjonale prosessene som vil ha stor påvirkning på Narvik som kommune og lokalsamfunn.

– Akkurat nå har vi både Nasjonal Transportplan (NTP), Totalberedskapskommisjonen, Forsvarets langtidsplan og Helse Nords arbeid med ny sykehusstruktur. Hver for seg er alle disse fire svært viktige for Narvik og samtlige krever fullt fokus fra oss. Og det har de.

– Og så er Narvik faktisk i den heldige situasjonen, om jeg kan tillate meg å bruke det uttrykket, at forsvarets behov bygger opp under alle de øvrige. Uten et velfungerende sykehus med alle nødvendige funksjoner svekkes forsvaret kraftig.

– Det samme gjelder for infrastruktur med vei, jernbane og havn. Her handler det ikke bare om Narvik og Norge, men også Nato og naboene våre, Sverige og Finland.

– Dessverre ser vi at ingen av de store prosessene som går, i tilstrekkelig grad klarer å resonnere utover egen sektor. Det ser vi tydeligst på det som Helse Nord holder på med for sykehussektoren og oppgavefordeling.

– Da må vi som kommune være til stede og påpeke dette. Og akkurat det synes jeg at vi fikk godt til nå ved forsvarsministerens dialogmøte på tirsdag, sier Kjetil Moe.

I tillegg til Narvik kommune og Narvik havn, var også Hålogaland regionråd representert i dialogmøtet. Narvik kommune var deltaker i et møte med det nordnorske stortingspolitikerne samme dag der de samme problemstillingene ble tatt opp.

Ordfører Rune Edvardsens innlegg på forsvarsministerens dialogkonferanse kan du lese her. Havnedirektør (PDF, 61 kB)

Børge Edvardsen Klingans innlegg på forsvarsministerens dialogkonferanse kan du lese her. (PDF, 104 kB)

Narvik kommunes høringsuttalelse til forsvarets langtidsplan kan du lese her. (PDF, 109 kB)

Narvik kommunes høringsuttalelse til totalberedskapskommisjonen kan du lese her.