Serviceerklæring hjemmehjelp

Kommunene har ansvar for å tilrettelegge for mestring av sykdom og nedsatt funksjonsevne og sikre at den enkelte får mulighet for å leve og bo selvstendig. Helse- og omsorgstjenestene skal være forsvarlige, helhetlige, koordinerte, verdige og tilpasset den enkeltes behov (Helse- og omsorgstjenesteloven § 1.1 og § 4.1).

Hva er hjemmehjelp?

Hjemmehjelp/praktisk bistand er nødvendig praktisk hjelp i hjemmet for personer som har et særlig behov på grunn av fysisk eller psykisk sykdom, funksjonshemming, eller av andre årsaker. Det er kommunen som i samarbeid med søkeren avgjør hvilke tjenester som skal gis. Tjenesten tildeles etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 3-2.6. Tjenesten utløser egenbetaling. Satsene er fastsatt av kommunestyret og beregnes etter husstandens samlede inntekt.

Målsetning for hjemmehjelpen er at personer med funksjonsnedsettelse og med behov for pleie- og omsorgstjenester skal gjennom hjelp til selvhjelp, gis mulighet til å bo i eget hjem så lenge som mulig.

Tjenestens innhold

Etter en individuell vurdering av tjenestemottakers funksjonsnivå, kan følgende tjenester være aktuelle:

  • Hjelp til rengjøring av kjøkken, stue (oppholdsrom), soverom og bad.
  • Sengetøyskift.
  • Hjelp til å skrive handleliste/bestilling av varer.
  • Vinduspuss i de rom som rengjøres av tjenesteyter.
  • Utvendig vinduspuss utføres kun hvis det er mulig å vaske vinduene fra innsiden eller fra veranda/balkong.
  • Tilberedning av måltider og evt. oppvarming av middag.
  • Oppvask og hjelp til å holde kjøkkenbenken ryddig, maksimum 1 gang per dag.
  • Vask av tøy i vaskemaskin.
  • Opplæring i dagliglivets gjøremål.

Hjemmehjelpen bidrar også med avlastningstjenester i private hjem.

Søknadsbehandling

Søknader behandles fortløpende og svar kan forventes innen en måned. Tildelingskontoret foretar hjemmebesøk ved behov, etter mottatt søknad. All hjelp tildeles etter individuell, faglig vurdering, hvor det tas hensyn til din helse og funksjon. Dette gjøres i samråd med deg og eventuelt pårørende. Du får et skriftlig vedtak på tjenesten som tilbys.

Dette kan du forvente av oss

  • Du og dine pårørende opplever å bli ivaretatt og respektert.
  • Vi overholder taushetsplikten.
  • Vi kommer ikke senere enn 30 min etter avtalt tid, om ikke annen beskjed er gitt.
  • Du tas med på råd når det er aktuelt med endring av tjenesten. Det gis muntlig og/eller skriftlig melding om endring i tjenesten.
  • Vi viser legitimasjon som forteller hvem vi er og at vi er ansatt i Narvik kommune.
  • Hvis din tjeneste faller på en helligdag vil kun de med hjelp hver 3 og 4 uker motta erstatningsdag. (dvs. har du hjelp hver uke eller annenhver uke, vil din tjeneste falle vekk og ikke erstattes)
  • Ved fravær settes det inn vikar. Ønsker du ikke vikar, kan du avslå tjenesten i perioden fraværet varer.
  • Du vil motta regning i etterkant av at tjenester er utført, du skal aldri betale kontant.
  • Hjemmehjelp gis i hovedsak på hverdager mellom kl. 08.00 og 15.30 og gis kun om du er hjemme. Hjelp til rengjøring og skift/vask av sengetøy gis hver 3. uke dersom ikke medisinske årsaker tilsier oftere.
  • Vindusvask utføres inntil 2 ganger pr. år innenfor samme tildelte tidsramme. 
  • Opplæring i dagliglivets gjøremål har som målsetting at du skal bli mest mulig selvhjulpen. Skriftlig avtale gjøres om hvilken opplæring du skal få, og tidsbruk. 

Dette forventer vi av deg

  • Du møter den enkelte tjenesteyter med respekt.
  • Du respekterer at tjenesteytere er underlagt taushetsplikt.
  • Du tillater tilpasninger i hjemmet slik at vi kan bruke hjelpemidler.
  • Du utleverer nøkkel til boligen dersom du selv ikke kan åpne døren.
  • Du avtaler med oss hvem vi skal kontakte dersom du ikke låser opp.
  • Du viser hensyn og røyker ikke når vi er til stede.
  • Du har husdyr på et eget rom under besøket.
  • Du tar kontakt ved behov for informasjon, råd og veiledning.
  • Du deltar aktivt og gjør det du kan klare selv. Vi vil støtte deg og ved behov gi opplæring og trening til du mestrer oppgaven selv.
  • Du sier fra til oss når du har noe du vil ta opp.
  • Du har anstendig påkledning ved besøk av tjenesteyter og venter med å dusje til vi har gått.
  • Ligger det fremme helsefarlige gjenstander kan vi ikke utføre tjenester hos deg.
  • Du gir beskjed senest dagen før dersom du ikke er hjemme. Hvis ikke vil du måtte betale for tjenesten. Hvis du avlyser avtalen er det ikke sikkert at personalet kan komme en annen dag.
  • Du holder alt nødvendig rengjøringsmateriell (f.eks. støvsuger, rengjøringsmidler, langkost, bøtte, kluter, utstyr til vindusvask og vask av toalett). Utstyret må være i god stand.

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning: Du har rett og plikt til aktivt å medvirke og ta beslutninger i forhold som angår deg.

Medvirkning vil si å ha ansvar for eget liv og ta egne valg. Fagkompetansen og brukerkompetansen utfyller hverandre.

Klageadgang

Du har rett til å klage på de tjenestene du har fått/ikke fått og på hvordan tjenestene gis.

Gjeldende lovverk

Helse- og omsorgstjenesteloven

Pasient- og brukerrettighetsloven

Forvaltningsloven

Forskrift om kvalitet i pleie- og omsorgstjenesten