Må følge strengere nasjonale tiltak

– Se på anbefalingene som påbud. Det er den klare oppfordringen fra Narvik kommune etter at regjeringen har vedtatt nye nasjonale tiltak for å hindre smittespredning.

De nye tiltakene trer i kraft fra midnatt, natt til torsdag 25.mars og gjelder inntil videre.

– Tiltakene består av både anbefalinger og regler, men vi ber alle forholde seg til dette som noe man skal følge, sier beredskapsansvarlig Iris Bartholsen og kommuneoverlege Sverre Håkon Evju i Narvik kommune (bildet).

– Man kan mene mye om strengere nasjonale regler, men vi må stå sammen i krevende tider. Smittesituasjonen i Norge er ustabil, også i Nord-Norge. Det er flere utbrudd, og det er det mutert viruset som nå sprer seg. Dette er mere smittsomt, og gir mer alvorlig sykdom også hos unge. Smittespredning er svært ofte tilknyttet reising, og påsken er en tid for normalt økt reiseaktivitet. Også denne påsken blir annerledes, sier Evju og understreker regjeringen sin anbefaling om minst mulig reising.

Unngå unødvendige reiser
Økt reising medføre økte kontakter, og dette medfører økt risiko for smitte. Det finnes de som må utføre nødvendige reiser, og disse bes ta kontakt kontakt med Narvik Bedriftshelsetjeneste for å bli testet og bli i ventekarantene til svar foreligger.

– Det er de unødvendige reisene vi må unngå nå, og det har jeg stor tillit til at man klarer å vurdere, og forholde seg til, sier Sverre Håkon Evju.

De nye nasjonale tiltakene kan du lese her

Den reviderte covid-19 forskriften kan du lese her

Minst to meter
Blant de nasjonale tiltakene er forbudet mot å skjenke alkohol, forbud mot innendørs organiserte idretts- og fritidsaktiviteter for voksne, anbefalinger om å avlyse arrangement og at personer som returnerer til Norge etter unødvendige utenlandsreiser må tilbringe hele karantenetiden på karantenehotell, og det vil ikke være mulig å teste seg ut av karantenen.

Blant de nye anbefalingene er også at én-meteren blir til to-meteren; de som du hittil har holdt minst én meters avstand til, bør du fra nå av holde minst to meters avstand til.

Dette vil ikke gjelde for helsetjenesten, barnehager og skoler, eller andre tjenester for sårbare grupper der det i praksis kan hindre normal drift av tjenestene. I tillegg gjelder fortsatt 1 m avstand på serveringssteder, butikker, frisører m.m. jmf forskrift § 14a og § 15 som sier at virksomheten skal sørge for at besøkende og personell kan holde minst 1 meters avstand til personer i annen husstand.

Utsett unødvendige reiser
De nasjonale tiltakene gjelder også i påskeferien. Det anbefales at vi reiser så lite som mulig og møter så få som mulig for å hindre at smitten sprer seg.

Det anbefales at alle reiser som ikke er nødvendig utsettes, med unntak av; reiser til arbeid der det ikke er mulig med hjemmekontor, reiser hjem til familien for studenter uten familie der de studerer og reiser til hytte sammen med egen husstand.

Hvis du kommer fra et område med høyt smittenivå, bør du verken dra på overnattingsbesøk eller ha overnattingsbesøk. Og du skal følge de tiltakene som er i den kommunen du kommer fra. Det betyr at er kjøpesenteret stengt i din hjemkommune, kan du ikke besøke kjøpesenter her

Test deg ved ankomst
Det er viktig at alle som kommer reisende til Narvik fra områder med høyt smittetrykk eller hjem til Narvik etter å ha vært i utsatte områder, tester seg ved ankomst, eller så nært ankomst som mulig.

Her er informasjon om hvordan du kan bestiller tid for testing.

Det viktigste med de nye nasjonale tiltakene er å hindre at smitten skal spre seg til områder i landet med liten eller ingen smitte.

Situasjonen kan endre seg
Det har bare vært noen få tilfeller av koronasmitte i Narvik kommune gjennom hele pandemien.

– At vi har hatt så lite smitte skyldes en kombinasjon av at innbyggerne og næringslivet har vært veldig flinke, at kommunens smitteteam har klart å spore ny smitte og sette smittede i karantene og isolasjon, men også at vi har hatt en porsjon flaks, sier beredskapsansvarlig Iris Bartholsen som poengterer at situasjonen kan endre seg veldig fort. Flere kommuner har fått store utbrudd av smitte fra den ene dagen til den neste.

– Vi er forhåpentligvis på oppløpssiden, vi må gjøre nødvendige tiltak. Forhåpentligvis blir tiltakene kortvarig, slik at vi forhindrer mer smitte, bergende sykdom og kan få vaksinert. Det er slik vi kan få bukt med pandemien. Så kjære alle, takk for tålmodighet, takk for all innsats i krevende tider. Hold ut, «Vi skal sammen stå han av». sier Sverre Håkon Evju

Narvik kommune planlegger ikke å innføre strengere lokale tiltak, men det kan bli innført på kort varsel dersom det kommer et smitteutbrudd.