Vaksineringen i Narvik starter med beboere i sykehjem

Tirsdag 5. januar kommer de første dosene med koronavaksine til Narvik. I første omgang blir vaksinen tilgjengelig for beboere på sykehjem i Narvik kommune.

- Vi følger de nasjonale prioriteringene for hvem som får anledning til å vaksineres først. Vi starter med Prestegårdstunet sykehjem, Ballangen sykehjem og de skjermede avdelingene ved Furumoen sykehjem. Etter at vi har gjennomført vaksineringen ved de tre sykehjemmene denne uken vil vi ha gjort oss erfaringer for de neste leveransene, sier Heidi Eriksen Laksaa, kommunalsjef for omsorg og mestring i Narvik kommune.

Til å begynne med fordeles 90 doser av vaksinen til Narvik. Vaksinen gis i to doser med minst tre ukers mellomrom. Vaksinedosene distribueres jevnt til kommunene etter folketall.

- Når vi får et mindre antall vaksiner får vi anledning til å prøve ut distribusjonssystemet vi har forberedt,  sier Hanne Malme, enhetsleder Forebyggende helsetjenester i Narvik kommune. Hun fortsetter med at det er kjennes godt å være i gang med vaksineringen.

Narvik kommune vil de nærmeste ukene fortsette med å vaksinere alle beboere i sykehjem som ønsker det. Parallelt vil en liten andel vaksine bli tilbudt prioritert helsepersonell.

Etter at beboere i sykehjem er ferdig vaksinert med første runde får innbyggere over 85 år tilbud om vaksine. Vi vil komme tilbake til hvordan de vil bli kontaktet for vaksinering. Videre fortsetter vi med de over 75 år, 65 år samt de med høy risiko i lavere aldersgrupper, videre de mellom 18-65 år med underliggende sykdom før vi til slutt tilbyr vaksinering til den generell befolkning over 45 år. Dette er etter FHI sine anbefalinger.

De eldste og syke vaksineres først - FHI.no

Kontaktpersoner: