Pressemelding - To nye smittede bekreftet ved PCR- test - 21.05.21

Kommuneoverlegen melder om to nye bekreftet smittede siste døgn.

Smittesituasjonen
Av de to bekreftet smittede som vi melder om i dag, er en tilknyttet utbruddet i Kjøpsvik og vedkommende har vært i isolasjon etter positiv hurtigtest. Den andre satt i isolasjon etter positiv hurtigtest ved grensepassering. Vi har nå fått bekreftet smitten for disse to med vanlig PCR - test. De meldes derfor som bekreftet smittede i dag.

24 personer er ferdige med smittekarantene på bakgrunn av at det er mer enn 10 døgn siden siste nærkontakt med bekreftet smittede. Disse er tilknyttet smitteutbruddet i Kjøpsvik.

Vi har dermed 32 personer i isolasjon og 51 i smittekarantene.

I tillegg er det 17 smittede ombord i malmbåten. Den har, som følge av det siste smittetilfellet ombord, fått utvidet karantenetiden til 28. mai.

Nye vaksinetall
Vi har pr. 21. mai, vaksinert 6 466 personer med første dose og 3152 med andre dose. Totalt er det satt 9618 vaksinedoser i Narvik.

FHI SYSVAK statistikkbank Narvik kommune

Neste oppdatering av vaksinetallene publiseres på våre nettsider fredag 28. mai.

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille.

Her registrerer du deg digitalt

I neste uke mottar vi 792 doser av Pfizer - vaksinen.  Vi vil i hovedsak gi disse til de som fikk 1. dose i uke 13,14.
Vi mottar også 180 doser som går til de som fikk 1. dose av  AstraZeneca - vaksinen i ukene 9 og 10.
Totalt får vi 972 vaksinedoser.

I uke 22 mottar vi 1374 vaksinedoser og da fortsetter vi med risikogruppene 4 og 5, samt helsepersonell.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittetilfeller vil komme tirsdag 25. mai, ca. kl. 13.00.  Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.