Pressemelding - To nye bekreftede smittetilfeller - 04.05.21

Kommuneoverlegen melder om to nye bekreftede smittetilfeller i Narvik.

Vi oppfordrer alle til å registrere seg i vaksinekøen

Smittesituasjonen
De to nye i isolasjon er husstandsmedlemmer til et tidligere meldt bekreftet smittetilfelle. Begge har vært i smittekarantene som nå er omgjort til isolasjon.

Det er ikke avdekket nye nærkontakter eller personer som må i ventekarantene. Smittesporingsarbeidet er avsluttet og under kontroll.

En person er gått ut av isolasjon.

Vi har dermed fem personer i isolasjon og 55 i smittekarantene i Narvik

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille.

Her registrerer du deg digitalt

Denne uken mottar vi 756 vaksinedoser.  I neste uke mottar vi 660 vaksinedoser.
Vi holder på å vaksinere de som er 65 år og eldre, de mellom 18 og 64 år med høy risiko og helsepersonell, samt
dose 2 for de som fikk vaksine i uke 11.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittesituasjonen kommer onsdag 5. mai ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.