Pressemelding - Ingen nye smittede - 11.05.21

Vi oppfordrer alle til å registrere seg i vaksinekøen

En malmbåt er satt i karantene

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille. Dersom du tilhører aldersgruppene over 65 år og ønsker vaksine, er det ikke for sent å registrere seg.

Her registrerer du deg digitalt

Denne uken mottar vi 660 vaksinedoser.

Vi holder på med vaksineringen av aldersgruppen 65+, risikogruppene 4 og 5, dose 2 for de som fikk vaksine i uke 12, samt helsepersonell.

Smittesituasjonen
Kommuneoverlegen melder at det ikke er registrert nye smittetilfeller siste døgn.

Vi har seks personer i isolasjon og en i smittekarantene i Narvik.

Malmbåt i karantene
Kommuneoverlegen har satt en malmbåt i karantene og den har heist gult karanteneflagg.

Vi følger situasjonen tett og har iverksatt følgende tiltak:

• Testing av mannskapet
  • Testing av tre personer som har hatt kontakt med mannskap på skipet. Disse tre er nå i ventekarantene som følge av mulig smittesituasjon ombord.

Situasjonen ansees som under kontroll og følges opp av Narvik Kommune og Sjøfartsdirektoratet.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittesituasjonen kommer onsdag 12. mai ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.