Pressemelding - Et nytt smittetilfelle - 08.05.21

Kommuneoverlegen melder om et nytt bekreftet smittetilfelle i Narvik.

Vi oppfordrer alle til å registrere seg i vaksinekøen

Smittesituasjonen
Vedkommende som er bekreftet smittet, satt i innreisekarantene på karantenehotell. Innreisekarantenen er derfor omgjort til isolasjon.

Smittesporingsarbeidet har avdekket en nærkontakt. Vedkommende er satt i smittekarantene. Smittesporingsarbeidet er avsluttet og under kontroll.

En person er gått ut av isolasjon og 37 er ferdige med smittekarantene.

Vi har dermed åtte personer i isolasjon og en i smittekarantene i Narvik.

Oppfordring til å registrere seg i vaksinekøen
Vi ønsker at befolkningen registrerer seg slik at ingen vaksinedoser går til spille.

Her registrerer du deg digitalt

I neste uke mottar vi 660 vaksinedoser.
Vi holder på å vaksinere de som er 65 år og eldre, risikogruppe 4 og 5, dose 2 for de som fikk vaksine i uke 12, samt helsepersonell.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittesituasjonen kommer mandag 10. mai ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.