Pressemelding - Et nytt bekreftet smittetilfelle - 22.05.21

Kommuneoverlegen melder om et nytt bekreftet smittetilfelle i dag.

Vedkommende, som nå er bekreftet smittet, har vært i smittekarantene siden søndag og hadde negativ testsvar da. Etter å ha fått symptomer ble personen testet på nytt og denne testen er positiv.  Dette viser hvor viktig det er å teste seg dersom du får symptomer.

Smittesporingsarbeidet har ikke avdekket nye nærkontakter etter dette nye smittetilfellet.

Tre personer er formelt satt i smittekarantene som følge av at de er nærkontakter med den bekreftet smittede vi meldte om i går. I praksis satt disse tre allerede i smittekarantene etter den positive hurtigtesten til den smittede, som altså i går ble bekreftet ved vanlig PCR - test.

11 personer er ferdige med smittekarantene på bakgrunn av at det er mer enn 10 døgn siden siste nærkontakt med bekreftet smittede.

Alle disse er tilknyttet det pågående smitteutbruddet i Narvik kommune.

Vi har dermed 33 personer i isolasjon og 43 i smittekarantene.

I tillegg er det 17 smittede ombord i malmbåten. Den har, som kjent, fått utvidet karantenetiden til 28. mai.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering om smittetilfeller vil komme tirsdag 25. mai, ca. kl. 13.00.  Dersom det skulle oppstå nye smittetilfeller vil vi informere fortløpende.