Pressemelding - En ny i isolasjon - tre nye i smittekarantene 01.04.21

Kommuneoverlegen melder i formiddag om et nytt bekreftet tilfelle av covid - 19 smitte i Narvik.

Vedkommende som nå er i isolasjon, kom med fly til Evenes lufthavn og har vært i karantene siden hjemkomst. Personen har har gjort alt riktig i forhold til anbefalinger, testet seg og sittet i smittekarantene siden ankomst til Narvik.

Tre nærkontakter av vedkommende er satt i smittekarantene.

Smittesporingsarbeidet pågår, men det anses at situasjonen er under kontroll.

Vi har dermed en person i isolasjon og tre personer i smittekarantene i Narvik.

Vi anbefaler bruk av munnbind på alle steder der det ikke er mulig å holde to meters avstand. I helsetjenesten og skoler og barnehager gjelder egne råd.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering kommer tirsdag 6. april ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye tilfeller av smitte vil vi informere fortløpende.