Oppdatering om korona-situasjonen 16. desember kl. 14.55 - Dagens tall på personer i isolasjon og smittekarantene

Kommuneoverlegen melder at det er to personer i isolasjon og 12 personer i smittekarantene.

Personen vi meldte om som bekreftet med covid-19 smitte tidligere i dag avla en såkalt falsk positiv covid-19 test.

Vedkommende er nå testet på nytt og den siste testen var negativ. Isolasjon og smittekarantene for alle personer tilknyttet dette tilfellet er opphevet.

FHI har  følgende informasjon på sine nettsider om falske positive tester:

Dersom testresultatet er positivt, personen ikke er nærkontakt, smittetrykket i samfunnet er lavt og personen er asymptomatisk, bør ny prøve av personen tas og analyseres så raskt som mulig for å bekrefte/avkrefte testresultatet.

Positive prøvesvar fra asymptomatiske personer
En asymptomatisk person som IKKE har vært smitteutsatt, har i utgangspunktet lav sannsynlighet for å være smittet.
Et positivt svar bør da så raskt som mulig bekreftes/avkreftes ved en ny prøve.
Et nytt positivt testresultat vil øke positiv prediktiv verdi betydelig. Mens svaret på den bekreftende prøven avventes, bør man forholde seg som om den var positiv.

Ved nytt positivt svar (og personen fortsatt ikke har symptomer), kan man gå ut fra at det er et sant positivt svar. Man kan regne med under 1 falske positive per 1000 sanne positive.
Ved negativt svar på den bekreftende prøven er det, på grunn av den lave utgangssannsynligheten for positivt svar, overveiende sannsynlig at det er det negative prøvesvaret som er riktig.
Konklusjonen blir derfor at svaret er negativt, og ytterligere test er ikke nødvendig så lenge personen forblir asymptomatisk.

Det var heldigvis falsk alarm denne gangen.

De to personene i isolasjon og 12 personer i smittekarantene er meldt om tidligere og disse har i forbindelse med smittehendelsen ved UNN Narvik/ UNN Harstad.

Kommuneoverlegen i Narvik gjentar anbefalingen til tilreisende som kommer fra et område med mye smitte, om å teste seg ved ankomst til Narvik. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste 2 dager før man planlegger å ta testen. I perioden fra prøvetaking til testresultat foreligger, ber kommuneoverlegen om at tilreisende holder seg mest mulig i ro og viser særlig forsiktighet i forhold til de generelle smittevernregler og sosial kontakt.

Kommuneoverlegen minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering kommer torsdag 16. desember kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye tilfeller av smitte vil vi informere fortløpende