Oppdatering 31. mai - forventer å kunne nedjustere risikonivå førstkommende onsdag

Fra og med førstkommende onsdag forventer vi å kunne nedjustere fra risikonivå 2 til risikonivå 1 i hele Narvik kommune, såfremt smittesituasjonen ikke endres.

Det betyr at også skoler og barnehager i Narvik kommune vil gå over fra gult til grønt på trafikklysmodellen.

Vi har hatt en periode med utbrudd og muligheten for smitte som kunne ha spredt seg blant oss. Det har gjort at vi har alle vært nødt til å være ekstra nøye med smittevernreglene og smitteverntiltak.

Risikonivå 2 innebærer blant annet at vi anbefales færre gjester i private hjem, og anbefalinger om arrangementer og samlinger av flere personer. Risikonivåvurderingen fastsettes på bakgrunn av antallet bekreftede tilfeller av COVID-19 2 uker tilbake i tid.

- Jeg ønsker å takke hele Narviksamfunnet. Kjøpsvik har opplevd et utbrudd som lokalsamfunnet har håndtert på en veldig god måte. Både når vi har gjennomført massetesting og når mange har vært nødt til å gå i karantene eller isolasjon, sier beredskapsansvarlig i Narvik kommune, Iris Bartholsen.
- Vår vurdering er at faren for spredning er foreløpig over. Det kan komme noen enkeltstående tilfeller, men det vil i så fall være personer som allerede er i karantene, sier Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig.

Vi må selvsagt alle fortsatt følge smittevernreglene, spesielt nå som Norge gradvis gjenåpnes. Det betyr at vi tar en koronatest hvis vi har symptomer eller er syk, og begrenser antallet nærkontakter!

Plan for gradvis gjenåpning - Regjeringen.no

Pressebilde Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig (JPG, 2 MB)

Pressebilde Narvik kommune (JPG, 15 MB)