Massetesting i Kjøpsvik

I går søndag 16. mai meldte vi om 11 nye bekreftede tilfeller av covid-19 i Kjøpsvik. I forbindelse med smittesporingen er det til nå avdekket litt over 50 nærkontakter.

- Akkurat nå har vi smitte som sprer seg i Kjøpsvik, og smitten har pågått i noe over en uke. Vi får ikke oversikt, og derfor velger vi å tilby massetesting av befolkningen i Kjøpsvik, sier smittevernlege og kommuneoverlege i Narvik kommune Per-Thomas Hultstedt.

I morgen tirsdag 18. mai og onsdag 19. mai vil Narvik kommune tilby testing av alle som bor i Kjøpsvik. Vi vil komme tilbake til tidspunkt og sted. Det vil bli tatt både hurtigtest og PCR-test (full koronatest).

Videre innføres følgende tiltak:

• Munnbind på butikken
  • Skole og barnehage vil holde stengt tirsdag og onsdag

Munnbind vil være tilgjengelig på servicesenteret på det gamle rådhuset i Kjøpsvik, og på matbutikkene i Kjøpsvik (fra tirsdag av).

FHIs regler om karantene og isolasjon

- Vi har bemannet opp på koronakontoret, og er tilgjengelig for befolkningen på både e-post, og telefon på legekontoret, sier Rolf M. Lossius, kommunalsjef for virksomhetsstyring i Narvik kommune.

- En slik situasjon har vi forberedt hele organisasjonen vår på siden mars i fjor. Vi har dyktige fagfolk som er klar på kort varsel, sier Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig i Narvik kommune.

- Frem til vi har fått oversikt er det viktig at alle holder seg i ro. Ikke dra på besøk, og begrens antall nærkontakter. Hold deg i ro, og må du ut så bruk munnbind, sier smittvernlege Per-Thomas Hultstedt.

Narvik kommunes koronakontor kan kontaktes på e-post, mens legekontoret i Kjøpsvik vil være tilgjengelig på telefon.

Koronakontoret vil svare ut praktiske spørsmål, mens legekontoret bistår med medisinske spørsmål.

Legg merke til at både Narvik kommunes hjemmesider og Helsenorge.no har mye og fyldig informasjon som kan svare ut de aller fleste spørsmål.

Koronakontoret Svartid fra 10.00-15.00 17. mai

Legekontoret i Kjøpsvik - telefon 476 854 76 - svartid 11.00-13.00 mandag 17. mai

Husk - er du så syk at du trenger legeundersøkelse skal du kontakte fastlegen din! Har du ikke fastlege kan du kontakte legevakten på telefon 116 117.

Syns du det er vanskelig å vite om du skal teste deg? Da kan du ha nytte av tjenesten Koronasjekk:

Koronasjekk

Pressefoto Rolf M.  Lossius (JPG, 4 MB)

Pressefoto Narvik kommune (JPG, 15 MB)

Pressefoto Per-Thomas Hultstedt (JPG, 575 kB)