Ingen nye smittede - to i smittekarantene- litt om testsvar

Kommuneoverlegen melder at det ikke er registrert nye smittede siste døgn.

Vi har ingen i isolasjon og to i smittekarantene. Vi har meldt om de to i smittekarantene tidligere.

Med bakgrunn i vår delvis uavklarte smittesituasjon venter vi fortsatt på noen testsvar.

Når det gjelder prøvene som ble tatt på tirsdag, har vi mottatt negativt svar på alle, unntatt 1 prøve. Vi venter fortsatt på svaret på denne.

8 personer som ble testet på tirsdag måtte av ulike grunner avlegge ny test og vi venter nå også på svar på disse. En grunn til at noen må testes om igjen er at prøvesvaret er ufullstendig. Da gjennomfører man en ny test for å bli sikker på resultatet.

Vi venter også på prøvesvarene fra de som ble testet i går og i dag.

Mandag 1. mars ble en person som har vært gjest i Narvik i forrige uke bekreftet smittet av korona. Det var en person som hadde vært på reise i Narvik fra et område med høyt smittepress. Personen tok en koronatest på søndag, og fikk svar på mandagen.

Med tanke på smittesituasjonen i resten av Nord-Norge og Norge valgte Narvik kommune å være føre var.
Vi ville raskest mulig å avdekke om smitten hadde spredd seg i samfunnet, og omfattende testing ble iverksatt.

Kommuneoverlegen anbefaler tilreisende som kommer fra smitteutsatte områder om å teste seg ved ankomst og gå i selvpålagt karantene til testsvar foreligger. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste før man kommer til Narvik.

Narvik kommune minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

Neste oppdatering kommer fredag 5. mars ca. kl. 13.00. Dersom det skulle oppstå nye tilfeller av smitte vil vi informere fortløpende.