16. mai - 11 nye tilfeller av smitte i Kjøpsvik

Søndag ettermiddag og kveld er det 11 nye smittetilfeller i Kjøpsvik.

I forbindelse med det pågående utbruddet i Kjøpsvik er det gjennomført et antall tester av personer som er nærkontakter av de tidligere meldte smittetilfellene.

- Nå søndag ettermiddag og kveld har vi fått 11 nye bekreftede tilfeller av covid-19 i Kjøpsvik, sier Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig i Narvik kommune.

Totalt er det nå 16 positive tilfeller tilknyttet Kjøpsvik.

- 11 er et stort antall smittede i et lite samfunn som Kjøpsvik. Vi kommer til å bemanne opp både koronakontoret vårt og legekontoret i Kjøpsvik i morgen på 17. mai. Vi forventer at mange kommer til å ha spørsmål, og vi kommer til å være tilgjengelige, sier kommunalsjef for virksomhetsstyring, Rolf M. Lossius.

Smittesporingsteamet har vært i kontakt med eller kommer til å ta kontakt direkte med alle som har testet positivt og deres nærkontakter.

FHIs regler om karantene og isolasjon

Foreløpig er 20 nærkontakter i smittekarantene, utover de bekreftede positive tilfellene. Enten har de tatt koronatest, eller så vil de ta koronatest.

- At vi får flere bekreftede tilfeller på kort tid kan tyde på at smitte kan ha gått uoppdaget et par dager. Vi vil nå jobbe kontinuerlig med kartlegging, og i mellomtiden oppfordrer vi til å holde seg mest mulig i ro i Kjøpsvikområdet. Begrens antall nærkontakter og overhold reglene om avstand, sier kommunalsjef Rolf M. Lossius.

- Vårt smittesporingsteam vil fortsette å jobbe nå søndag kveld, og vi vil komme tilbake med oppdatert informasjon på formiddagen i mandag 17. mai, sier beredskapsansvarlig Iris Bartholsen.

- Har du symptomer? Hold deg i ro og avtal test. Mistenker du at du kan være nærkontakt til et positivt tilfelle? Begrens antall nærkontakter og overhold reglene om avstand, sier Iris Bartholsen.

Narvik kommunes koronakontor kan kontaktes på e-post, mens legekontoret i Kjøpsvik vil være tilgjengelig på telefon.

Koronakontoret vil svare ut praktiske spørsmål, mens legekontoret bistår med medisinske spørsmål.

Legg merke til at både Narvik kommunes hjemmesider og Helsenorge.no har mye og fyldig informasjon som kan svare ut de aller fleste spørsmål.

Koronakontoret Svartid fra 10.00-15.00 17. mai

Legekontoret i Kjøpsvik - telefon 476 854 76 - svartid 11.00-13.00 mandag 17. mai

Husk - er du så syk at du trenger legeundersøkelse skal du kontakte fastlegen din! Har du ikke fastlege kan du kontakte legevakten på telefon 116 117.

Syns du det er vanskelig å vite om du skal teste deg? Da kan du ha nytte av tjenesten Koronasjekk:

Koronasjekk

Pressefoto Rolf M.  Lossius (JPG, 4 MB)

Pressefoto Narvik kommune (JPG, 15 MB)