Frisklivsvenn

Trenger du en Frisklivsvenn? Bli med en av de mange Frisklivsvennegruppene på tur i ditt nærområde!

Frisklivsvenn er en  likemannsgruppe med ukentlige aktiviteter, turer eller trening.

Vi har egne Frisklivsvennegrupper i flere deler av kommunen:

Frisklivsvenn Kjøpsvik

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Kjøpsvik på Facebook:

Frisklivsvenn Kjøpsvik

Friskliv og mestring kan også bistå med å opprette kontakt med Frisklivsvenne-gruppene:

Frisklivsvenn Ankenes

Lenke til Facebook-gruppen for Ankenes:

Frisklivsvenn Ankenes

Frisklivsvenn Narvik

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Narvik på Facebook:

Frisklivsvenn Narvik

Frisklivsvenn Ballangen

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Ballangen på Facebook:

Frisklivsvenn Ballangen

Frisklivsvenn Bjerkvik

I Bjerkvik tilbys Frisklivsvenn gjennom et samarbeid med Sykt aktiv, en aktivitetsgruppe under Narvik og omegn revmatikerforening.

Lenke til gruppen i Bjerkvik på Facebook:

Sykt aktiv

Kjeldebotn

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Kjeldebotn på Facebook:

Frisklivsvenn Kjeldebotn

Frisklivsvenn Beisfjord

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Beisfjord på Facebook:

Frisklivsvenn Beisfjord

Frisklivsvenn Fagernes-Øra

Lenke til Facebook-gruppen for Fagernes-Øra:

Frisklivsvenn Fagernes-Øra

Friskliv og mestring kan også bistå med å opprette kontakt med Frisklivsvenn-gruppene:

Frisklivsvenn Håkvik

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Håkvik på Facebook:

Frisklivsvenn Håkvik

Frisklivsvenn Skjomen

Lenke til Frisklivsvenn-gruppen i Skjomen på Facebook:

Frisklivsvenn Skjomen

Telefon: 481 32 529/769 29 901

Gruppene driftes av frivillige som veiledes av Narvik kommunes Friskliv- og mestringstjeneste.

Hvis du eller noen du kjenner ønsker å være med å starte opp grupper på Ankenes og i Kjøpsvik ta kontakt gjerne kontakt med Ingrid i Friskliv- og mestring.

Oppmøtested og tidspunkt annonseres av frisklivsvennene på Facebook-gruppene, og etter turene legges det ut en stemningsrapport slik at flere kan få innblikk i hva dette er, og kanskje bli fristet til å delta på neste aktivitet eller tur. Gruppene driftes av frivillige som veiledes av Friskliv og mestring.

Fysio- og ergoterapi

Friskliv og mestring er en del av fysio- og ergoterapitjenesten. Frisklivsvenn-gruppene selvgående og Frisklivsvennene inviterer ukentlig til tur i sitt nærområde. Friskliv og mestring bidrar med eksempelvis med tips til aktiviteter/øvelser utendørs og utstyr som trengs for å gjennomføre dette.

Å være en frisklivsvenn gjør at du selv har en fast avtale og forpliktelse til å komme deg ut å være fysisk aktiv, samtidig som du får med flere som trenger den ene avtalen for å gjøre et godt valg for egen helse. Dette gjør at man kjenner at man gjør en forskjell for andre samtidig som det er veldig sosialt og trivelig å være sammen i en gruppe, hvor ikke alle kjenner hverandre fra før.

Utstyr

• Hver gruppe får hver sin utstyrssekk med aktivitetsutstyr. Kjegler, ball, treningsstrikk, terninger, sitteunderlag og laminerte øktplakater.
  • Alle frisklivsvennene får førstehjelpspute med viktige telefonnummer. Pannebånd og caps med logo.
  • Alt utstyret er trykt med frisklivsvenn-logo.
  • Invitasjon til å delta på ulike foredrag
  • Nettverkssamling med lunsj i Desember og Juni (erfaringer, organisering osv)

Friskliv- og mestring har fått støtte av fylkeskommunen gjennom prosjektet “300km med hverdagsglede”, Frisklivsvenn er et delprosjekt av dette. Vi har også fått støtte fra Midtre Hålogaland friluftsråd til innkjøp av utstyr.