Vi gratulerer Narvik ishockeyklubb med eliteseriespill

– Jeg er mektig stolt, sier ordfører Rune Edvardsen.

A-laget ankommer ishallen. - Klikk for stort bildeKLAR FOR ELITESERIEN: Narvik ishockeyklubb er klar for spill på øverste nivå kommende sesong. LAngfredag ble spillerne tatt imot av entusiastiske supportere utenfor ishallen i Narvik. Terje Næsje

Torsdag tok Narvik ishockeyklubb det store steget tilbake til eliteserien i ishockey, EHL. Narvik kommune gratulerer klubben, trenerne, spillerne og alle de frivillige med opprykket. Dette betyr mye for hele kommunen.

– Jeg er mektig stolt over det klubben her har fått til. Det er sterke prestasjoner både på og utenfor isen som nå har resultert i et nytt opprykk, sier ordfører Rune Edvardsen.

Narvik ishockeyklubb, Arctic Eagles, er i øyeblikket er en av de sterkeste nordnorske merkevarene og er et forbilde for andre klubber. Hockeyinteresserte i hele Nord-Norge ser til Narvik for å lære.

Med dette opprykket er Narvik igjen vertskap for verdens nordligste eliteserielag i ishockey.

– Klubben og laget bidrar hele året til bolyst i kommunen, og ishallen er den desidert mest besøkte arenaen som vi har. Det var ellevill stemning i hallen denne sesongen, og jeg tør nesten ikke tenke på hvordan det kommer til å bli neste sesong. Det eneste jeg vet, er at jeg gleder meg voldsomt, sier Rune Edvardsen.

Den sterke posisjonen som klubben og laget har i kommunen kom tydelig fram da bussen med spillere, trenere og støtteapparat returnerte til ishallen langfredag, et knapt døgn etter at opprykket var sikret dagen før. Et tresifret antall hadde møtt opp for å feire prestasjonen.

Ordføreren trekker frem at klubben på en god måte har klart å kombinere nøkternhet med en målbevisst satsing på å ta tilbake posisjonen i norsk toppserie.

Etter nedrykket i korona-året 2021 brukte klubben litt tid på å omstille økonomien.

Rune Edvardsen - Arbeiderpartiet - Klikk for stort bilde– Narvik kommune har ikke penger å gå direkte inn med, men jeg vil invitere klubben til et møte der vi kan se på om det likevel er måter Narvik kommune kan bidra, sier ordfører Rune Edvardsen.

– Klubben drifter i dag sunt økonomisk, og har stø kurs mot å innfri nye og strengere egenkapitalkrav som gjelder for alle norske ishockeyklubber. Jeg liker det jeg ser av ansvarligheten til klubben.

– Samtidig så vil dette opprykket medføre behov for økte satsinger fra klubben. Her regner jeg med at ikke bare lokalt næringsliv, men også hele regionen og landsdelen ser sin mulighet for både å bidra og å profilere seg.

– Narvik kommune har ikke penger å gå direkte inn med, men jeg vil invitere klubben til et møte der vi kan se på om det likevel er måter Narvik kommune kan bidra.

– Jeg tenker både på å se om det er muligheter for å spare kostnader og selvfølgelig om vi kan være med på å åpne dører og å knytte kontakt med nye samarbeidspartnere, sier ordfører Rune Edvardsen.