Værket Værested – et helt spesielt tilbud

Alt fra en matbit, råd og veiledning, hjelp til å skrive søknader, til kontakt med det offentlige. Og et veldig viktig sosialt samlingssted. Blant annet.

Ellen Olsen, Anne-Marie Hansen og Remo Johannessen - Klikk for stort bildeAvdelingsleder for Oppfølgingstjenesten i Narvik kommune, Ellen Olsen, og miljøarbeiderne Anne-Marie Hansen og Remo Johannessen åpner dørene til Værket Værested alle hverdager. Terje Næsje

Mens kaffe lattene og de nystekte croissantene serveres og fortæres rundt om på byens kafeer, er det litt enklere traktering som foregår samtidig i kjelleren på Narvik rådhus. Om brødet kanskje kan være fra igår er ikke viktig. Det er godt. Det er næringsrikt. Det er gratis. Og ikke minst: Det trommes sammen til et måltid i godt samvær.

– Tirsdager og torsdager har vi varm mat. Det er populært, forteller Anne-Marie Hansen, Remo Johannessen og Ellen Olsen. Sistnevnte er avdelingsleder for Oppfølgingstjenesten i Narvik kommune. Anne-Marie Hansen og Remo Johannessen er miljøarbeidere ved Værket Værested – et tilbud til de som har utfordringer knyttet til rus og psykiatri. 

Værket Værested fyller mange funksjoner.

Her får brukerne alt fra en matbit, og muligheten for å få noe mat med seg hjem, også tilgang på råd og veiledning, hjelp til å skrive søknader og ellers hjelp til ulik kontakt med det offentlige. Og så er det ikke minst et veldig viktig sosialt samlingssted, forklarer Ellen Olsen.

På Værket Værested har også brukerne tilgang på PC. Det er viktig. Det er ikke alle som har det hjemme.

– Verden er digital, og det aller meste av kommunikasjonen med det offentlige skjer elektronisk. Det samme gjelder bank og forsikring. Her får brukerne mulighet til å logge på og å kommunisere. Og vi hjelper til for de som har behov for det.

– En annen sak er at vi også hjelper til med å skaffe tilgang på lege og å søke om tannbehandling. For eksempel. Vi kan også fange opp om noen har blitt uten bopel. Vi har også samtaler om livet videre, forteller Anne-Marie Hansen.

Ellen Olsen, Remo Johannessen og Anne-Marie Hansen - Klikk for stort bildeSERVERER: Mat, både til å spise på Værket Værested, og til å ta med hjem, er blant det Ellen Olsen, Remo Johannessen og Anne-Marie Hansen kan by på. Hver tirsdag og torsdag er det varm mat. Terje Næsje

Bakgrunnen til brukerne på Værket Værested er svært ulik, og det samme er forventningene deres til fremtiden. Noen ser ikke veien ut av dagens situasjon, mens andre vil, men vet ikke hvordan. De som jobber på Værket Værested hjelper til med det de kan.

– Vi har et klart mål om å motivere, og alle fremskritt er en seier. Vi har suksesshistorier der tidligere brukere i dag har gjenvunnet kontrollen og for eksempel har fått tilbake sertifikatet, er i fast jobb og trenger ikke lenger vår hjelp.

– Det handler om å aldri gi opp. Alle steg i riktig retning er like verdifulle.

Når det gjelder det sosiale, skjer dette ikke bare innenfor de fire veggene i rådhusets underetasje.

– Med jevne mellomrom arrangerer vi ulike aktiviteter. Det kan være fisketur eller en tur med Fjellheisen. Noen ganger leier vi minibuss for ulike utflukter. Gårdsbesøk er blant det som vi ser at gir et fint avbrekk fra en nokså monoton hverdag.

– Bingo er blant de aktivitetene vi arrangerer her i lokalene. Uansett hva vi gjør, handler det om å få til en sosial inkludering, forteller Remo Johannessen.

Hvert eneste år arrangeres det et skikkelig flott julebord for brukerne. Da pyntes det til jul.

Også Verdensdagen for psykisk helse er blant det som markeres på Værket Værested.

Veldig mange av tiltakene knyttet til Værket Værested er avhengig av gode givere. 

Den PC’en som brukerne har tilgang på er gitt av pårørende til en tidligere bruker av stedet. 

Maten som serveres, og den som brukerne kan få med seg hjem, er donert av ulike næringslivsaktører. 

– Vi får mange fantastiske bidrag. I tillegg får vi noen tilskudd til konkrete tiltak.

– Samtidig ser vi at vi kunne gjort enda mer for brukerne om vi hadde hatt et bitte lite eget budsjett til drift. Nå er vi totalt avhengig av gaver og tilfeldige tilskudd. Det hadde vært lettere å få til en langsiktig og god planlegging om vi hadde hatt øremerkede midler. Hvis disse brukerne ikke får hjelp fra oss, frykter vi at kostnadene for samfunnet blir betydelig større, sier Ellen Olsen.

Som samlingssted er Værket Værested åpent hver hverdag på tidlig ettermiddag. Det er det eneste tilbudet i kommunen der brukerne får komme med den dagsformen de har. Det betyr at det ikke er noe krav om at man skal være uten rusmidler i kroppen for å skritte over dørstokken og inn i varmen.

– Vi kontrollerer ikke om noen er ruset, men vi har et soleklart krav til oppførsel. Absolutt ingen har heller anledning til å bruke noen som helst form for rusmiddel her inne, eller i tilknytning til lokalet.

– Her på Værket Værested skal det være en positiv opplevelse å komme.

– Vi har hatt enkeltstående hendelser der vi har vært nødt til å sette foten ned. Det har resultert i utvisninger for perioder. Det blir forstått og respektert.

– Vi har faktisk hatt et tilfelle der en av brukerne har utvist seg selv fordi vedkommende selv kom til den konklusjonen at oppførselen ikke hadde vært bra. Værket Værested er et tilbud som brukerne selv virkelig ønsker å ta vare på. De er selv opptatt av at dette skal være et rent sted, sier de tre.

Ved Værket Værested har de også utdeling av brukerutstyr.

– Det handler ikke om å legge til rette for rusmisbruk, men å sørge for å forhindre smittespredning og sykdom. Sammen med det brukerutstyret vi deler ut, er det også avfallsemballasje slik at vi reduserer risikoen for at brukte sprøyter og annet skal havne på avveie. Dette er et tiltak til felles nytte både for brukere og øvrige innbyggere i kommunen, sier Ellen Olsen.

I løpet av et år har Værket Værested mellom 25 og 30 brukere. Mellom fem og ti er innom på daglig basis. Det store flertallet er menn i alderen fra 30-40 og oppover.

Varaordfører Rune Østergren.

Varaordfører Rune Østergren peker på at selv om Værket Værested ikke er blant de mest kjente tilbudene kommunen har, så er det desto mer viktig.

– Det gir et tilbud til mange som ellers ikke står fremst i køen, og jeg synes at det fortjener mer oppmerksomhet, sier han og peker på at deler av driften er avhengig av bidrag fra private givere.

– Jeg håper at flere kan bidra. Det er mulig om vi får spredt kunnskap om den store verdien av tilbudet. Selv ble jeg ganske nylig klar over det ved en tilfeldighet. Da jeg snakket om det til en kjøpmann var veien ikke lang før han tilbød seg å bidra.

– Jeg tror vi gjennom å gjøre tilbudet bedre kjent kan få til mer, både av slikt – og andre typer bidrag, sier Østergren.