Varaordfører Per Kristian Arntzen inviterer til Ordførers tur - i Skjomen!

Ordførerens tur i 2020 går til Skjomen.

Det er oppmøte på skolen i Skjomen klokken 11.00 lørdag 15. august. Det blir en historisk vandring, med Edvard Solvang som guide. Stikkordene er sæter, jettegryter og fossefall.

- Turen starter fra Stiberg, men vi reiser samlet fra skolen. Vi har lagt opp til en lett tur på et par timer, og den skal være egnet for alle. Klær og fottøy etter vær og føre, sier varaordfører Arntzen.

- I år må vi også huske på å holde avstand til hverandre, men det er lett å gjøre på tur. Det er nok av plass til alle i naturen, sier Per Kristian Arntzen.

Det er ikke servering på turen, men man må ha med mat og drikke til seg selv.

Ordførers tur er en årlig tradisjon, hvor ordføreren inviterer til en tur i kommunen. I år er det varaordføreren som inviterer i Narvik.

Turkalenderen Naturlos 2020 er også tilgjengelig digitalt:

Naturlos 2020

- Vi har så mye å se og oppleve, og Ordførers tur er bare en av mange fantastiske turer, sier Per Kristian Arntzen, varaordfører i Narvik kommune.

Per Kristian Arntzen har selv vært med på mange turer i regi av friluftsrådet - og opplevd alt fra veiløse og forlatte bygder fra gammelt av, til turer med ornitologer som guider og har vist vei til fugler utenfor allfarvei.

- Turer hvor du guides av lokalkjente er en flott måte å bli kjent med områder og turer du ellers ikke ville visst om, sier varaordføreren.

Fakta:
Hvert år publiserer Midtre Hålogaland friluftsråd Naturlos - en kalender med varierte friluftsaktiviteter i Ofoten og Sør-Troms gjennom hele året. Aktivitetene gjennomføres i hovedsak av lokale lag og foreninger, men også av kommunene som er medlem av friluftsrådet og oss som friluftsråd.

Turkalenderen Naturlos 2020 er også tilgjengelig digitalt:

Naturlos 2020

Friluftsrådet er et interkommunalt samarbeidsorgan som bistår ni kommuner i Ofoten og Sør-Troms med å legge til rette for friluftsliv og naturopplevelser. Arbeidet knytter seg blant annet til planlegging og utvikling av stier, løyper og anlegg, kurs og nettverkssamlinger for å øke friluftskompetanse hos lærere i skole og barnehage, planlegging og gjennomføring av friluftsaktiviteter for ulike grupper, samt ulike informasjonstiltak.