TV- og folkemøte-turne i hele nye Narvik

Hva gjør vi. Hvorfor gjør vi det.

Ballangen, Tysfjord og Narvik kommuner legges ned om litt over 100 dager. I den forbindelsen har fellesnemndas vedtatte kultursatsing arrangert en stor turne med direktesendinger fra hele nye Narvik kommune. I hele forrige uke reiste både folkevalgte og administrasjonen fra alle de 3 kommunene rundt i det som fra 1. januar 2020 blir nye Narvik kommune.

Direktesendingene har resultert i til sammen 7 timer med TV om flere steder i kommunen vår. Programmene kan ses på www.letteretettere.no

Lenker til hver enkelt sending finner du nederst på denne siden.

Målet er at vi alle skal lære mer om hverandre. Om kort tid er vi en kommune, og håpet vårt er å bidra til at vi alle skal lære litt mer om hverandre, sier Rune Edvardsen, leder i fellesnemnda.

I etterkant av direktesendingene var det invitert til folkemøter. Skjomen, Ballangen, Kjøpsvik, Beisfjord, Bjerkvik og Narvik har alle blitt besøkt i løpet av turneen.

På folkemøtene har leder i fellesnemnda, Rune Edvardsen, fortalt om den politiske prosessen rundt å bygge ny kommune. Rådmann i nye Narvik Lars Skjønnås har fortalt om hva administrasjonen forsøker å oppnå. Areal- og samfunnsutvikling har fortalt om arbeidet med ny kommuneplan som er i ferd med å starte opp, og Futurum har fortalt om næringsutvikling.

Akkurat nå er vi midt inne i en hektisk periode som er krevende for alle ansatte i de tre kommunene. Samtidig har det vært viktig for oss alle å prioritere disse folkemøtene, sier Lars Skjønnås.
Vi bygger en ny kommune. Det betyr at store og viktige prosesser vi har startet og er i ferd med å starte opp. Prosesser som har store konsekvenser, og det er nå man har mulighet til å komme med innspill, ikke etter at det er vedtatt, sier Lars Skjønnås.

Skjønnås nevner blant annet Futurums arbeid med næringsstrategi som allerede er utarbeidet for Bjerkvik, og skal utarbeides for Ballangen, Narvik og Kjøpsvik.

Lenker til sendingene hver for seg:

Skjomen
Ballangen