Stort pågang for testing

Narvik Bedriftshelsetjeneste opplever stor pågang av tilreisende som tester seg for covid-19

Det kan være vanskelig å komme gjennom på telefon for å bestille time for testing, da det oppleves et stort trykk fra de som kommer tilreisende hjem til jul. Det bes derfor om forståelse for at det kan ta noe tid å få svar på telefonen til Narvik Bedriftshelsetjeneste. Vær så snill og prøv igjen om du ikke kommer gjennom med det samme.

Det er veldig gledelig å se at så mange tar ansvar og tester seg, slik kan vi begrense eventuell smitte ført inn til Narvikområdet. Det store presset med testing som oppleves om dagen vil nok avta når julen er i gang, og de fleste tilreisende er ankommet.

Kommuneoverlegen i Narvik anbefaler tilreisende som kommer fra et område med mye smitte, om å teste seg ved ankomst til Narvik. Kommuneoverlegen ber om at testingen avtales direkte med Narvik Bedriftshelsetjeneste innen man kommer til Narvik, og minst 2 dager før man planlegger å ta testen, da det for tiden er mange som testes. I perioden fra prøvetaking til testresultat foreligger, ber kommuneoverlegen om at tilreisende holder seg mest mulig i ro og viser særlig forsiktighet i forhold til de generelle smittevernregler og sosial kontakt.

Kommuneoverlegen minner også om de generelle smittevernreglene:

• Hold avstand
  • Hold  hendene rene
  • Hold deg hjemme hvis du er syk
  • Hold nede antall personer du møter

I Narvik er det Narvik Bedriftshelsetjeneste som står for testingen, på vegne av Narvik kommune.

Du får prøvesvar på din covid-19 test på helsenorge så snart testprøven er analysert og besvart (normalt en til to dager etter at du har tatt test). Prøvesvar fra alle laboratorier i Norge vil være tilgjengelig.

Ved negativt prøvesvar kan du gå på jobb eller skole når du føler deg frisk og ikke har feber. Dette gjelder selv om du har enkelte symptomer etter du har hatt luftveisinfeksjon.

Dersom du tester positivt, blir du oppringt av kommunen og du blir satt i isolasjon. Kommunen setter i gang smittesporing, og blir bedt om å opplyse om hvem som er dine nærkontakter de siste 48 timene. Kommunen gir beskjed til nærkontaktene dine om at de må i karantene.

Dersom du tester positivt, men ikke har symptomer og ikke har vært utsatt for smitte, må testen bekreftes av ny test.