Stort apparat i sving for å gjennomføre valget

Et stort apparat var i sving for å gjennomføre valget. Her kan du lese og se mer om hvordan valget i Narvik ble gjennomført.

Tirsdag 12. september gikk fristen for sent innkomne forhåndsstemmer ut, og da ble de siste stemmesedlene talt opp. Men det er ikke før 19. oktober det nye kommunestyret konstituerer seg selv.

Etter at valgstyret signerte protokollen for valget var det klart hvilke partier som får plass, og hvilke personer som skal fylle rollen som representanter og vararepresentanter.

Hele protokollen:

Valgprotokoll

Det nye kommunestyret skal konstituere seg den 19. oktober, og da er disse partiene valgt inn med følgende antall representanter:

• Arbeiderpartiet 8
  • Høyre 7
  • Industri- og Næringspartiet 4
  • Fremskrittspartiet 4
  • Senterpartiet 3
  • SV - Sosialistisk Venstreparti 3
  • Rødt 1
  • Kristelig Folkeparti 1

Sum: 31 representanter

Kommunestyrets møter sendes direkte på Narvik kommunes Youtube-kanal:

– I møtet den 19. oktober starter det nye kommunestyret med blanke ark. Det første de skal gjøre er å godkjenne valget og å konstituere seg. Så skal det velges formannskap, og deretter ordfører og varaordfører. I tillegg skal det velges et kontrollutvalg. Disse tingene som må gjøres i dette aller første kommunestyremøtet.

– I tillegg er det en rekke andre valg og beslutninger som det nye kommunestyret må fatte. Dette vil ta tid, og ikke alt haster like mye. De viktigste tingene vil bli tatt relativt  raskt, men alle beslutninger etter valget er neppe unnagjort før til våren, forteller valgansvarlig i Narvik kommune Gro Monsen.

Hun forteller at det i teorien fortsatt kan komme inn klager på valggjennomføringen i Narvik.

– Om det er noen som mener at det er noe som ikke har gått riktig for seg, så har de en frist frem til den 18. september til å klage. Det hører til sjeldenhetene at det kommer klager som får konsekvenser, men muligheten er altså der, sier Monsen.

Visste du forresten at måten dette kommune- og fylkestingsvalget er gjennomført på er unik i verden.

– I hvert fall etter det jeg er kjent med, så er det ingen land som har en så lang valgperiode som det vi har i Norge. Den aller første stemmeseddelen til dette valget ble faktisk puttet i en valgurne allerede den 1. juli. Da startet nemlig tidligstemmegivningen.

– Og den 10. august startet forhåndsstemmegivningen – fra Kjøpsvik i sør til Bjerkvik i nord.

– I Narvik har vi hatt fem forskjellige valgkretser med flere stemmesteder i drift, både under forhåndsstemmegivningen og på selve valgdagen. På Ankenes og i Narvik sentrum var det også mulig å stemme søndag den 10. september. Og så har vi denne gangen også hatt muligheten til å forhåndsstemme på flere lørdager.

– Så langt vi kan se har alle som har rett til å stemme hatt anledning til det. I tillegg til valglokalene har vi også vært ute på institusjonene, på UNN Narvik og universitetet, og for de som har bedt om det, har vi også vært hjemme hos enkeltpersoner og tatt imot stemmer, sier Gro Monsen.

Totalt har gjennomføringen av valget i Narvik hatt et budsjett på en og en halv million kroner, og rundt hundre personer har vært involvert i gjennomføringen.

– Det koster, både i penger og andre ressurser, men jeg tror at vi kan være enige om at det er verdt det. Frie valg er hjørnesteinen i demokratiet vårt, sier Gro Monsen.

Gro Monsen - Klikk for stort bildeGro Monsen er fornøyd med gjennomføringen av kommune- og fylkestingsvalget i Narvik. Terje Næsje

Gro Monsen benytter anledningen til å takke alle som har bidratt til gjennomføringen av valget.

– Alle fortjener takk, og så har de i valgadministrasjon tatt i et særskilt tak. I tillegg til meg har denne bestått av Mette Nergaard, Trond Johan Mikkelsen Tufthaug, Bertil Birkeland, Tove Rognmo, Kirsti Simonsen, Julie Brækkan og Per Thomas Hultstedt. Fra Ballangen krets har Marit Sletteng og Heidi Pedersen bidratt, mens  Sandra Nilssen og Grethe Mathisen har gjort tilsvarende fra Ballangen krets.

Dette var forøvrig det tredje og siste valget som Gro Monsen har hatt ansvaret for. Innen stortings- og sametingsvalget i 2025 vil hun ha gått løs på andre oppgaver.