Skal etablere fabrikk og innovasjonssenter

Det børsnoterte selskapet Teco 2030 ASA har valgt Narvik kommune som sted for å etablere en fabrikk for produksjon av hydrogenbaserte brenselceller. Etableringen vil kunne gi 500 nye arbeidsplasser.

Selskapets ambisjon er å bygge et kombinert innovasjonssenter og en fabrikk som skal kunne produsere brenselceller med en kapasitet på mer enn én gigawatt per år.  Dette vil bli Norges første storskala produksjon av hydrogenbaserte brenselceller og vil gjøre det mulig for skip og tyngre kjøretøy å bytte fra fossilt brensel som tungolje og diesel til klimavennlig hydrogen.

Selskapet opplyser at etableringen kan gi 500 arbeidsplasser innen forskning og utvikling, pilotproduksjon og fullskala industriproduksjon.

Etableringen passer svært godt med de satsingsområdene som kommunens strategiske næringsplan trekker opp. At Teco 2030 ASA har valgt Narvik er en bekreftelse på at kommunen har svært gode fortrinn for å ta en posisjon i det grønne skiftet.

Ifølge selskapet vil ikke bare etableringen skape 500 nye arbeidsplasser, men også sette Narvik på kartet som Norges hydrogenhovedstad.

– Det blir lagt merke til at vi tar en slik rolle. Det fører til større oppmerksomhet, etableringer og flere arbeidsplasser, sier rådmann Lars Skjønnås som understreker at dette er noe å ta med seg i arbeidet med ny kommuneplan.

– Denne etableringen passer svært godt med det arbeidet vi holder på med og de fortrinnene vi har, sier Skjønnås.

Teco 2030 ASA sendte en investorpresentasjon fra Narvik onsdag 10.mars.

Les omtaler i Fremover (+sak)
En e-post fra Narvik snudde alt: - Vi ser at dere vil bygge fabrik. Vi har fabrikk. Ta med kaffetrakter og kom!
Her vil de etablere 500 nye arbeidsplasser