Samarbeid beredskap mellom 4 kommuner

Gratangen, Evenes, Lødingen og Narvik kommuner inngår samarbeid om samhandling innen beredskap.

Fra venstre: Bjørn Tore Sørensen, kommunedirektør Evenes kommune, Stine Fedreheim, beredskapskoordinator Evenes kommune, Thomas Richard Schjelderup, ass. kommunedirektør Lødingen kommune, Iris Bartholsen, beredskapsansvarlig Narvik kommune, Liv-Hege Martinussen, kommunedirektør Lødingen kommune, Rolf Lossius, kommunalsjef Virksomhetsstyring Narvik kommune, Eirik Rene Karlsen, beredskapskoordinator Lødingen kommune.Prosjektet skal ledes av Narvik kommune og kommunens beredskapsressurs skal bistå de andre kommunene med å ivareta kommunens beredskapsplikt gjennom overordnet beredskapsplaner basert på overordnet risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)  samt planverk.

Prosjektet har fått støtte fra statsforvalter i Nordland som oppfordrer til regionalt samarbeid innen beredskap.

Onsdag den 28. september var det oppstartsmøte mellom rådmenn og beredskapsansvarlige på Tjeldsundbrua hotell der tidsplan og arbeidsplan ble utarbeidet.

Målet med prosjektet er å styrke beredskapen i alle deltakende kommuner, noe som vil komme innbyggerne til gode.