Rygg inn, kjør ut

Nå kan du få en hvit “bot” - en hyggelig melding som takk for at du rygger når du parkerer.

Plakat med skriften rygg inn - kjør ut - Det gir best oversikt og færre skader. - Klikk for stort bildeTrygg Trafikk

Nå i april har parkeringsvaktene i Narvik delt ut også hvite bøter, en hyggelig melding, men bare hvis du har rygget inn på parkeringsplassen. Meldingen er ment som en takk for at du rygget inn - og er med på å gjøre parkeringen tryggere.

Hver måned har Trygg Trafikk ulike tema for å fremme trafikksikkerhet. I april er fokuset på fordelene ved å rygge inn på parkeringsplassen og kjøre ut. Det er mange gode grunner til at vi bør rygge inn på parkeringsplassen.

Narvik kommune er godkjent etter Trygg Trafikks forebyggende ordning Trafikksikker kommune. Det betyr ikke at alle utfordringer er løst, men at vi i Narvik kommune prioriterer trafikksikkerhet høyt.

Visste du at:

• Du har bedre oversikt når du ankommer parkeringsplassen og det er derfor tryggere å rygge inn.
  • Det kan være enklere å oppdage gående og andre kjørende når du står parkert med fronten ut.
  • Alvorlige ulykker skjer på parkeringsplasser, og små barn er særlig utsatt. De har ikke samme risikoforståelse som oss voksne, de er små og vanskelig å oppdage i blindsonen.
  • Hvert år opplever over 100 000 bilister uhell ved rygging. Det utgjør bilskader for over 100 millioner kroner ifølge forsikringsselskapene.

Takk for at du rygger inn!

"Boten" er hvit på andre siden - slik at man ikke tror man har fått en virkelig parkeringsbot. En gul lappe med skriften TAKK for at du rygget inn! - Klikk for stort bildeDen hyggelige meldingen, en hvit "bot", er hvit på siden som vender opp - slik at man ikke tror man har fått en virkelig parkeringsbot.