Over 200 flyktninger har fått ny tilværelse i Narvik i året som gikk

Narvik kommunes integreringsenhet har bosatt 202 flyktninger i løpet av 2023. For 2024 er målet hele 230 flyktninger.

– Det er en formidabel innsats som ligger til grunn for et slikt høyt bosettingstall. Det er mye som skal på plass fra vi får beskjed om bosetting til en flyktning er på plass i sin nye bolig.

Det sier Karin Irene Rognmo, konstituert enhetsleder og rektor på Integreringsenheten.

Før 2023 bikker over til 2024 har Narvik kommunes Integreringsenhet bosatt 202 flyktninger i Narvik. For 2024 er målet å bosette hele 230 flyktninger. Til sammenlikning ble Narvik kommune i 2021 anmodet om å bosette 19 flyktninger. Det er i all hovedsak flyktninger fra Ukraina som står for økningen.

Integreringsenheten sørger for for bosetting, voksenopplæring og grunnskole for voksne. De jobber tverrfaglig og tett på hver enkelt flyktning og innvandrer med mål om jobb eller utdanning i Narvik og Norge.

– For å lykkes samarbeider vi mye med både offentlige og private aktører.

Listen over samarbeidspartnere er lang: Kommunale enheter, NAV, private og offentlige barnehager, grunnskoler og videregående skole, Narvik boligstiftelse, private utleiere, frivilligheten og en rekke private bedrifter.

– Det er hele Narvik-samfunnet gjør dette mulig, sier Karin Irene Rognmo.

Ledig stilling som enhetsleder

Vår enhetsleder på Integreringsenheten går av med pensjon, og vi søker nå etter ny enhetsleder.

Enhetsleder integrering - ledig stilling