Orgelkids - DKS tilbud

Forrige uke startet arrangementet Orgelkids for 5. klasse i Narvik kommune.

Orgelkids er et tilbud via Den kulturelle skolesekken (DKS), under enhet kultur i Narvik kommune.

Orgelkids drives av Øivind Bakken, og det skal i år arrangeres for 5 påmeldte skoler.
Øivind er kantor og har lang erfaring som organist i kommunen.

Tilbudet er et kunnskaps- og formidlings program om hvordan bygge et pipeorgel, og kunne spille på det basert på et byggesett. Byggesett kan settes sammen, spilles på og pakkes ned igjen.

Orgelkids er utviklet i Nederland og Øivind Bakken har som første i Norge anskaffet et sett Orgelkids.

-Barn og unge er ofte opptatt av å utforske ved å bygge, plukke fra hverandre og kjenne på ting. Hvorfor ikke la barn delta aktivt med å finne ut hvordan orgelet fungerer?, forteller Øivind.

Bakken engasjerer elevene til aktiv deltakelse. Spørsmål som ofte går igjen er: Hvor mange piper er det i et orgel? Hvordan får man lyd? Hvor mange ulike lyder/klanger har orgelet?

Bakken opplever stort engasjement under undervisningen. Alle får delta og bidrar med noe. Det å bygge orgelet er et samarbeid, og barna lærer seg både viktigheten av å være strukturert og å ta hensyn til hverandre.

Som et puslespill setter elevene i fellesskap sammen et velfungerende, lite orgel. Gjennom prosessen blir de kjent med de ulike komponentene som skal til for å lage ulike toner ved mekanisk bevegelse. Elevene får på denne måten se sammenhengen mellom musikk, fysikk og kulturarv.

Orgelkids arrangeres i år for 3. gang og har vært en stor suksess.