Oppgradering "Domus-krysset"

Narvik kommune v/ Veg og park oppgraderer i disse dager det 30 år gamle lyskrysset i krysset Brugata/Frydenlundgata.

Bilder viser montering av nye lysarmaturer i LED.

Lyskrysset har i mange år hatt utrettelige feil som medførte at krysset ikke kunne styres etter prosjektert styring.
For å sikre fremkommelighet og sikkerhet for alle trafikanter har lyskrysset vært programmert til fungere med tvungen styring. Nå er Oneco engasjert av Narvik kommune i en full rehabilitering av lyskrysset.

Fase en av rehabiliteringen er nå godt i gang. Alle de gamle kablene er nå fjernet og erstattet med helt nye. Videre er arbeidet med å skifte ut alle lysarmaturer godt i gang, og det antas ferdigstilt innen helgen. I neste uke fortsetter arbeidet med å koble ferdig i alle stolper slik at det kun gjenstår å montere den nye sentralen som ventes å komme i løpet av neste uke.
Neste helg forventes det at lyskrysset er tilbake i tvungen styring, i påvente av fagpersonell fra Swarco (leverandør) igangsetter den nye styringen.

Når lyskrysset er ferdigstilt vil vi ha et tipp topp moderne lyskryss hvor alt av hovedstyring styres av ny teknologi basert på kamera og radar.

Siste arbeider (som kun omhandler styring) forventes ferdigstilt i uke 27.