Nytt lekeplassutstyr settes opp - over hele Narvik kommune

Skolegårdene på Ankenes skole fylles med fargerike lekeapparater. Arbeidet er en del av det større tiltaket med fornyelse av skolegårder og lekeplasser i hele kommunen.

– Barna vil ha farger. Nå skal de få farger!

Det lover Ingrid Lyngedal Rydholt, prosjektleder på Eiendomsforvaltning i Narvik kommune.

I sommer har hun jobbet gjennom egen ferie for å komme i mål - og allerede neste uke starter arbeidene på Ankenes.

Skolegården på Ankenes skole, både storskolen og lilleskolen, fylles med fargerike lekeapparater. Arbeidet er en del av det større tiltaket med fornyelse av skolegårder og lekeplasser i hele kommunen. Midlene ble vedtatt av kommunestyret i det siste møtet før sommerferien 15. juni.

Les kommunestyrevedtaket - Tiltak finansiert av disposisjonsfondet

Nå før vinteren blir det satt opp lekeapparater på Ankenes skole, mens arbeidet med fornyelse og oppgradering av lekeplassutstyr på flere skoler og er planlagt gjennomført over de neste to år. I arbeidet ligger en oppgradering av uteområdene på alle kommunale skoler.

– Dette blir et løft for hele Ankenes, og etter hvert hele Narvik kommune. Guttungen min har sett tegningene mens jeg har jobbet med dette i sommer, og jeg har vært nødt til å love ham at vi skal dra til Ankenes for å leke når dette står ferdig, sier Ingrid Lyngedal Rydholt.

Allerede 1. oktober skal alt stå ferdig på Ankenes, og dermed blir det en måned med mye arbeid i og rundt skolegården.

– En måned med litt arbeid gjør ingenting. Nye lekeapparater betyr så mye for barna. Det var nesten litt trist å ønske barna i første klasse velkommen nå på slutten av sommeren. De kommer rett fra barnehager fylt med utstyr, og så har vi nesten ingenting å tilby dem når de kommer til oss. Men ikke nå lenger, sier rektor på Ankenes skole, Vera Olaussen.

I arbeidet med utforming av nye lekeapparater har det vært bred medvirkning mellom Narvik kommunes Eiendomsforvaltning, skolen, barna selv og foreldreutvalget på Ankenes skole.