Ny fiolinlærer i kulturskolen

Katja Wieck har begynt som ny fiolinlærer i Narvik kulturskole.

Ny fiolinlærer i Narvik kulturskole Katja Wieck - Klikk for stort bildeKatja Wieck, fiolinlærer i Narvik kulturskole Ingjerd Leiros

Katja Wieck vil fungere både som fiolinlærer og distriktsmusiker i Ensemble Oscar. Hun er tysk og har sin bachelorgrad fra Rostock. Etter endt bachelorgrad jobbet hun som fiolinist i symfoniorkestrene i Aachen og Kassel. I 2021 flyttet hun til Norge for å jobbe i Arktisk Filharmoni.

Samtidig som Katja underviser i kulturskolen, tar hun en mastergrad i utøving ved Norges musikkhøgskole med den anerkjente norske fiolinisten, bratsjisten og komponisten Henning Kraggerud som professor.

3 Spørsmål til Katja Wieck:

1. Hva gleder du deg mest til i denne jobben?
       Katja svarer: "Jeg gleder meg mest til å spre musikkglede til både elever og publikum."

2. Hvorfor bør en lære å spille fiolin av deg?
       Katja svarer: “Jeg ønsker å formidle og vise elevene mine at fiolinen er et svært variert og allsidig     instrument som kan brukes i både klassisk, pop og andre sjangere.”

3. Hvordan underviser du?
       Katja forklarer: "Jeg har fokus på å tilpasse meg hver enkelt elev. Alle elever er unike og har ulike mål. Selv begynte jeg å spille da jeg var 5 år og er vant med relativt streng disiplin hos lærerne jeg gikk til. "Det samme opplegget ville ikke fungert så godt i norsk kultur, men jeg tror på at elevene skal ha rom for å bli utfordret og utvikle sin egen kreativitet og selvfølgelig ha det gøy."

Katja legger til at å spille et instrument er en lærerik opplevelse som en tar med seg livet ut, og som også kan hjelpe på andre områder i livet.

Katja anbefaler å starte tidlig med et instrument som fiolin, men påpeker at kulturskolen tar imot elever i alle aldre så langt det er ledige plasser.

Les mer om Narvik kulturskole her!