Narvik skal bosette 70 ekstra flyktninger

Passerer antallet fra 2022.

Luftfoto av Narvikhalvøya, tatt fra Framnes mot Fagernesfjellet. - Klikk for stort bildeMed kommunestyrets vedtak om å bosette 70 ekstra flyktninger, vil Narvik nå 220 bosetninger i løpet av 2023.

Kommunestyret i Narvik har sagt ja til å bosette 70 ekstra flyktninger i 2023. Det store flertallet av disse vil trolig komme fra Ukraina.

Vedtaket i kommunestyret innebærer at det totale antallet flyktninger som Narvik skal motta i år blir 220. I 2022 bosatte Narvik 178 flyktninger, og hittil i år er det bosatt 120.

Den økte bosettingen av flyktninger nå skjer etter anmodning fra Integrerings- og mangfoldighetsdirektoratet, IMDi, og har sin bakgrunn i at IMDi har justert bosettingstallet fra 35.000 til 38.000 personer for 2023.

Alle norske kommuner er anmodet om å bosette flyktninger i 2023. Det er ventet at det vil være særlig kvinner, barn og eldre flyktninger fra Ukraina som vil komme til Norge. Det innebærer at kommunale tjenester rettet mot disse gruppene må ha tilstrekkelig kapasitet - eksempelvis, skole- og barnehageplasser og helsetjenester, samt introduksjonsprogram og norskopplæring. Dette jobber Narvik kommune fortløpende med å løse.

I den senere tid er det også en stor del enslige menn som blir anmodet bosatt i Narvik kommune.