Narvik kulturskole tildelt høythengende pris

Vår alles Narvik kulturskole er tildelt selveste Sølvslegga.

Bilde av diplomet for prisen Sølvslegga. - Klikk for stort bilde

For 70 år siden ble Narvik kulturskole etablert, den både første og eldste kulturskolen i landet.

Siste dagen i Vinterfestuka ble de tildelt selveste Sølvslegga, særdeles høythengende pris som deles ut siste dag i Vinterfestuka.

Er du nysgjerrig på noe av det veldig mye kulturskolen vår gjør anbefales Facebook-siden deres:

Narvik kulturskole

Hvorfor Narvik kulturskole ble tildelt Sølvslegga forklarer Vinterfestuka best selv, i sin begrunnelse:

Personer eller institusjoner som har slått et slag for Narvik by og i tillegg har medvirket til at Vinterfestuka er blitt en årlig foreteelse og på den måten er blitt kjent langt ut over byens grenser, kan tildeles «Sølvslegga».

Prisen skal henge høyt, og i år har styret foretatt èn tildeling av
sølvslegga.

Det er mye å si om mottakeren, og skulle jeg nevne alt, ville vi ikke ha kommet oss på jobb i morgen.

Rent overordnet kan man si at mottakeren er et ressurssenter for
kulturlivet i regionen. De fleste som har vært aktive i kulturlivet i Narvik, har hatt befatning med mottakeren, enten som elever, som undervisningsressurser eller begge deler.

Mottakeren har over år utviklet og foredlet talent som har gjort seg
bemerket langt ut over byens grenser, og som har gjort oss alle veldig stolte.

Årets sølvsleggemottaker er også en nasjonal pioner innenfor
kulturfeltet. De feirer 70-åsjubileum i år, og er den første og eldste
kulturskolen i landet. Narvik Kulturskole bidrar sterkt under Vinterfestuka, og jeg vil spesielt nevne at det var de som satte i gang den tradisjonsrike lunsjkonsertserien som arrangeres i Sjømannskirka hver vinterfestuke.

Styret i Vinterfestuka anerkjenner den innsatsen som er lagt ned for
kulturlivet over tid og ønsker å inspirere til ytterligere samarbeid og
innsats.

Vi vil derfor i år tildele Sølvslegga til Narvik Kulturskole.