Narvik kommune vil ha dobbeltspor innen 2035

Dagens situasjon er uholdbar

Rune Edvardsen på Rombak stasjon på Ofotbanen. - Klikk for stort bildeNarvik-ordfører Rune Edvardsen har et samlet kommunestyre med seg i at det må bygges dobbeltspor på Ofotbanen, og at dette må stå klart innen 2035. Kjetil Moe

Et dobbeltspor på Ofotbanen må være ferdig bygget innen 2035. Det er det enstemmige kravet fra kommunestyret i Narvik.

Meldingen kommer i en høringsuttalelse  som nå er sendt om KVU Nord-Norgebanen.

Bare tre døgn etter at høringsuttalelsen ble vedtatt i kommunestyret, kom bekreftelsen på hvorfor et dobbeltspor er nødvendig. Et avsporet malmtog har siden søndag 17. desember satt hele den enkeltsporede banen mellom Narvik og Kiruna ut av spill på ubestemt tid. Det påfører lokalt, nordnorsk og svensk næringsliv samlet kostnader og tap i milliardklassen.

Når banen kan gjenåpnes er høyst usikkert. Den siste tilgjengelige prognosen tilsier slutten av januar, men om dette holder, gjenstår å se. Ekstrem kulde har i øyeblikket gjort det umulig å jobbe med reparasjonsarbeidet.

– Situasjonen er uholdbar. En stans på en hel måned i porten inn og ut av Nord-Norge er rett og slett katastrofalt.

– På Ofotbanen fraktes det milliardverdier for havbruksnæringen, og store deler av Nord-Norges daglige forbruk forsynes med varer. I tillegg har vi jo selvfølgelig også den svenske gruveindustrien som er avhengig av å nå havna i Narvik.

– Det som nå har skjedd bør være en alvorlig vekker for Bane Nor, Jernbanedirektoratet, regjering og storting. Det samme gjelder for svenske myndigheter. Et dobbeltspor kan ikke utsettes lengre. Vi må få fjernet Norges største flaskehals, sier ordfører Rune Edvardsen.

Avsporingen skjedde ved Vassijaure, noen få kilometer inn på svensk side av grensen. Hadde det vært dobbeltspor på banen mellom Narvik og Kiruna, ville annen trafikk kunne gå som normalt. Nå er det imidlertid full stopp.

– Denne jernbanen er uten sidestykke den mest ekstreme i hele Europa. Går det først galt, er det formidable krefter som er i sving. Vi hadde tilsvarende avsporing her ved Narvik stasjon her i mars. Da skjedde avsporingen heldigvis inne på stasjonsområdet, og det var mulig å sende annen trafikk forbi. Denne gangen går ikke det, og vi ser de negative konsekvensene av en enkeltsporet jernbane, sier Rune Edvardsen.

Nå er situasjonen den at ingen malmtransporter når havna i Narvik, persontogene er innstilt, og alle godstogene stanser i Kiruna. Derifra går vogntogene i skytteltrafikk med varer mat til nordnorske munner den ene veien, og tonn på tonn med verdifulle havbruksprodukter i motsatt retning.

– Det koster penger, og for fisketransportene går også verdifull tid tapt. Det går ut over kvaliteten og verdien. Akkurat nå er det minus førti, og noen steder enda kaldere, der oppe på høyfjellet. Vi får håpe at vi kun får kulde å bekymre oss over. Får vi uvær i tillegg, stopper også vogntogene. Da er vi helt avskåret.

– Kapasiteten og driftssikkerheten på Ofotbanen kan ikke neglisjeres lengre, sier Rune Edvardsen.

I tillegg til å forvente at et dobbeltspor står klar i 2035, beskriver kommunestyret i Narvik at et krysningsspor på Søsterbekk må være ferdig i 2027, samt et krysningsspor på Horisontalen i 2033. Et nytt terminalområde i tilknytning til Narvikterminalen må være ferdig bygget i 2030.

Dette er høringsuttalelsen til KVU Nord-Norgebanen som kommunestyret i Narvik har vedtatt:

1. Narvik kommune er positiv til Nord-Norgebanen. En utbygging kan eventuelt skje trinnvis i enkeltjernbanetraseer. Her bør strekningen Fauske-Narvik være spesielt aktuell.

2. Narvik kommune mener den viktigste prioriteringen må være tiltak på Ofotbanen og Nordlandsbanen. Dette må skje gjennom økte bevilgninger. Ambisjonsnivået med foreslåtte tiltak til 14,7 milliarder kroner i et 40-års perspektiv er for lavt.

3. Det må kunne forventes betydelige satsinger på Ofotbanen de neste årene. Usikkerheten som gjør at transportører velger vogntog fremfor sjøtransport og jernbane må fjernes.

a. Krysningsspor på Søsterbekk må ferdigstilles i 2027

b. Terminal Nord/Narvikterminalen må ferdigstilles i 2030

c. Krysningsspor på Horisontalen må ferdigstilles i 2033

d. Dobbeltspor må være ferdig utbygd innen 2035.

4. KVU-en tar i liten grad inn over seg en ny geopolitisk situasjon, der Ofotfjorden har en viktig rolle som sted for alliert mottak med kobling mellom havn, vei og Ofotbanen. Dette er bekymringsfullt. Ofotbanen har en viktig rolle innen Totalforsvaret og det må legges til rette for økt terminal- og havnekapasitet. Bare slik kan det sivile transportvolumet øke samtidig som beredskapen for å ta imot militært utstyr og allierte styrker når det trengs blir styrket.