Narvik kommune leverer plussresultat

Lars Skjønnås - Klikk for stort bildeI PLUSS: Rådmann Lars Skjønnås kan konstatere at 2023-regnskapet til Narvik kommune kan avsluttes med plusstall. Kristoffer Klem Bergersen

Narvik kommune gjør opp regnskapet for 2023 med pluss i bøkene. Det betyr at kommunen også denne gangen kan sette av litt midler til å styrke disposisjonsfondet.

– Vi klarer å levere et plussresultat – nesten mot alle odds. Det er ikke tvil om at det i en krevende tid har vært jobbet svært godt mange steder i organisasjonen, sier rådmann Lars Skjønnås.

Foreløpig årsregnskap som torsdag den 22. februar ble sendt til revisjon viser et positivt resultat på 2,5 millioner kroner. Dette foreslås brukt til å styrke disposisjonsfondet, altså det som er kommunens frie egenkapital.

2023 har vært et år med svært høy lønns- og prisvekst, en markant økning i rentenivået, og for Narvik kommune også en kraftig svekket skatteinngang.

I sum er det mange titalls millioner som har påvirket resultatet i negativ retning i form av ekstra kostnader og reduserte inntekter.

– Når skatteinngangen alene faller med 24 millioner, sier det seg selv at det har vært krevende for alle å stå i en drift som allerede var preget av et budsjett med store kutt og omstillingstiltak – i alle sektorer.

– Vi ser likevel at mange enheter og avdelinger har klart omstillingen og leverer grønne tall. Det fortjener applaus. Og så er det andre enheter som sliter betydelig, sier Lars Skjønnås.

Lars Skjønnås i kommunestyret - Klikk for stort bildeOVERSKUDD: Rådmann Lars Skjønnås har levert regnskapet for 2023 til revisjon. Før sommeren får kommunestyret regnskapet til behandling. Kristoffer Klem Bergersen

Dessverre er det på de to største tjenesteområdene i Narvik kommune at de økonomiske utfordringene er størst; omsorg om mestring, samt oppvekst. Disse to områdene har et samlet merforbruk på 70 millioner kroner. Narviks kostnader er fortsatt betydelig høyere i disse to sektorene enn i sammenlignbare kommuner. Videre arbeid med omstilling har til mål å komme på samme nivå som disse.

– Det omstilles for fullt i begge sektorene, men det går dessverre langsommere enn vi skulle ønske. Effekten av innsparingstiltak kommer tregere enn forutsatt, og vi må dessverre gjenta til det kjedsommelige at sykefraværet ligger langt høyere enn hva som er bærekraftig. Disse to kommunalområdene er så store at bare noen få prosenter, faktisk bare tideler av prosenter, gir enorme utslag.

– For oppvekst sin del må vi likevel ha med oss at vi har valgt å tilby barnehageplass til langt flere enn bare rettighetsbarn. Det koster, men skal bidra til å gjøre det mer attraktivt å være innbygger i Narvik med små barn.

– Vi ønsker å kunne bruke penger på slikt, altså ting som ikke er lovpålagte, men som bidrar til økt trivsel og attraktivitet i kommunen. Det fordrer imidlertid at vi i det store og hele ellers driver innenfor budsjett, og er villige til å ta kostnadskutt der det er nødvendig og riktig – selv om det er både upopulært og krevende.

– 2023 var et krevende år, og det er dessverre lite som tyder på at inneværende år kommer til å bli noe lettere, sier Lars Skjønnås.

Han peker på at Narvik kommune i dag har en gjeldsgrad omtrent på anbefalt nivå (80 prosent), men at denne vil øke i årene som kommer, blant annet på grunn av at det må bygges nytt oppvekstsenter i Kjøpsvik og ny barneskole i Narvik sentrum.

– Økte rentekostnader må finansieres gjennom mer effektiv drift. Det er den harde virkeligheten, sier rådmann Lars Skjønnås.

En del 2023-tall kort oppsummert:

• De største tjenesteområdene Omsorg og mestring og oppvekst hadde til sammen et merforbruk på 70 millioner kroner.
  • Lønns- og prisveksten har vært svært høy.
  • Rentekostnadene har økt markant.
  • Kommunens skatteinntekter fra inntekter og formue er 24 millioner kroner lavere enn i 2022, tilsvarende 3,5 prosent.
  • Integreringstilskuddet viser en merinntekt på 12 millioner kroner og følger av økt mottak av flyktninger.
  • Integreringstilskuddet ble på totalt 95 millioner kroner i 2023.
  • Årsresultatet gir mulighet for en overføring på 2,5 millioner kroner til kommunens disposisjonsfond.
  • Kommunen har etter 2023 et samlet disposisjonsfond på 122,7 millioner kroner.
  • Disposisjonsfondet i prosent av driftsinntektene er på 5 prosent.
  • Likviditeten er anstrengt og følge av store innbetalinger av pensjonspremie.
  • Akkumulert innbetalt premieavvik er nå på 350 millioner kroner.