Narvik kommune gjennomfører kulturhistorisk stedsanalyse

Hva er verdiene i sentrum av Narvik? Vi inviterer til folkemøte 30. januar

•  Tid: Folkemøte 30. januar klokken 18.00
  • Sted: Kommunestyresalen, rådhuset i Narvik
  • Hva: Folkemøte for kulturhistorisk stedsanalyse

Folkemøtet sendes direkte, men vi oppfordrer så mange som mulig til å møte opp.

Lenke til arrangement på Facebook:

Folkemøte - Facebook

Luftfoto av Narvik sentrum, tatt i retning sørover. - Klikk for stort bilde

Spørsmålet er like enkelt som viktig - hva er viktig i sentrum av Narvik?

Kommunen ønsker en utvikling, samtidig som man ivaretar de kvaliteter som finnes i sentrum. For å gjøre dette trenger vi en kulturhistorisk stedsanalyse etter Riksantikvarens DIVE-metodikk for å kunne forankre dette i den nye kommuneplanens arealdel.

– Nå gjennomfører vi en grundig analyse og gjennomgang. Både innbyggere og utviklere fortjener at dette gjøres på en ordentlig måte, sier Lars Norman Andersen, assisterende rådmann i Narvik kommune.

– Dagen etter folkemøtet tilgjengeliggjør vi også en spørreundersøkelse. Vi ønsker flest mulig tilbakemeldinger fra alle som bruker sentrum av Narvik. Innbyggere, næringsliv, historielag og foreninger, vi trenger innspill fra alle for å skaffe et bredt fakta/menings grunnlag for videre fremgang i prosjektet.

Sentrum av Narvik er i Riksantikvarens NB-register, og innenfor disse områdene må det vises særlige hensyn for utvikling. Dette legger da naturligvis en del føringer for hvordan sentrum kan og skal utvikles.  Analysen skal beskrive hva som er kulturmiljøets kvaliteter, muligheter og handlingsrommet når det kommer til by- og stedsutvikling. Dette vil også gjelde for fremtidig utvikling av “trekanten”.

– De brente steders regulering er et eksempel på slike kulturmiljøer av nasjonal interesse. Derfor har vi engasjert en ekstern konsulent til å gjennomføre analysen, sier Lars Norman Andersen.

Riksantikvarens hjemmesider har mer informasjon om kulturhistorisk stedsanalyse:

DIVE - Riksantikvaren.no