Narvik klatrer på åpenhetsrangering

Opp mer enn 40 plasser siden 2022.

Bilde av rådmann Lars Skjønnås utenfor servicetorget i Narvik kommune. - Klikk for stort bildeFORNØYD: Rådmann Lars Skjønnås er fornøyd med at Narvik kommune avanserer på åpenhetsbarometeret, og peker på at kvalitet i alle tjenester er noe som kommunen jobber med hver eneste dag. Foto: Narvik kommune

Narvik er blant landets mest åpne kommuner. Det viser en rangering som Pressens offentlighetsutvalg og Kommunal Rapport presenterte torsdag.

På «Åpenhetsbarometeret 2023» plasserer Narvik seg på en 86. plass blant landets 356 kommuner. Årets plassering er opp 43 plasser fra tilsvarende rangering for 2022.

– Denne forbedringen har vi definitivt grunn til å si oss fornøyd med. Vi er med god margin inne i det øvre sjiktet blant kommunene, og samtidig vet vi at vi ikke er i mål ennå.

– Åpenhet jobber vi med hver eneste dag, og jeg vet at alle som er involvert i åpenhetsarbeid ønsker å strekke seg enda lengre for å oppnå enda bedre prestasjoner, sier rådmann Lars Skjønnås.

Luftfoto av Narvik sentrum, tatt i retning sørover. - Klikk for stort bildeOPP: Narvik kommune rykker opp 43 plasser i forhold til 2022 på årets åpenhetsbarometer.

Han peker likevel på at rangeringen kun viser et øyeblikksbilde. Det handler om å være dyktig hver eneste dag.

– Selv om en god plassering på åpenhetsbarometeret er kjempeflott å ha med seg, er det likevel ikke det som vi overordnet styrer etter. Det handler alltid om å levere gode og pålitelige tjenester til innbyggerne, og her er åpenhet en av flere viktige faktorer som er med på å gjøre Narvik til en god kommune å bo, jobbe og å etablere og drive næring i, sier Skjønnås.

Blant Nordlands 41 kommuner plasserer Narvik seg på en tiendeplass på årets åpenhetsbarometer, og Narvik er nest best sammen med Rana når vi ser på de største nordnorske kommunene.

Aller best av de nordnorske kommunene er Harstad som har kapret er fin-fin andreplass på åpenhetsbarometeret.

Slik rangerer de største nordnorske kommunene seg (2022-plasseringen i parentes):

• Harstad 2 (9)
  • Narvik 86 (129)
  • Rana 86 (315)
  • Bodø 136 (298)
  • Alta 204 (161)
  • Tromsø 340 (222)

Andre kommuner i Narviks nærområde:

• Målselv 36 (129)
  • Salangen 36 (61)